Zweten, zweethanden, zweetvoeten, wat helpt tegen veel zweten?

Zweten of overmatig transpireren, wat helpt er tegen? Zweten doen we allemaal, maar als je te veel en te snel zweet, kan dit vervelende gevolgen hebben. Mensen die veel transpireren voelen zich daar vaak ongelukkig bij. Klamme handen of een sterke zweetgeur van onder de oksels zorgen voor schaamte en vervelende transpiratiegeur. Zweten, wat kunt u er tegen doen?

De meeste zweetklieren bevinden zich onder plaatsen waar haar groeit. Onder de oksels en op het hoofd. Men kan te veel zweten, maar ook komt het voor dat mensen te weinig zweten of zelfs helemaal niet. Dan kan het lastig zijn om warmte kwijt te raken, want zweet helpt de temperatuur van ons lichaam op peil te houden. Overal in ons huid bevinden zich zweetklieren die op warmte en koud reageren, of op inspanning. Als het warmer wordt gaat u zweten en het zweet zorgt ervoor dat u sneller afkoelt. Gewoon zweten is normaal. U zweet bij warmte, inspanning of emotionele redenen. Soms is er echter sprake van een aandoening, dan maakt iemand te veel zweet aan, anderen weer te weinig.

  • Hyperhidrose (te veel zweten)
  • Anhidroese (te weinig zweten)
  • Bromhidrose (te sterke zweetgeur)
  • Chroomhidrose (verkleurd zweet)

Zweten, wat is er tegen te doen?

Bij gewoon gezond zweten neem je dagelijks een douche, dept je lichaam droog en gebruikt een goede deodorant om lekker te ruiken. Voor mensen die overmatig zweten is het echter niet zo eenvoudig. Als de zweetgeur heel sterk is, is er misschien geen deo tegenop gewassen. Er zijn een aantal behandelingsmethoden die worden toegepast bij over matig zweten:

  • Crèmes
  • Depvloeistoffen
  • Behandelingen met injecties die stoffen bevatten die het zweten afremmen
  • Behandeling met botox die de zweetklieren verlammen
  • middelen tegen zweetvoeten

Zweetvoeten?

Zweetvoeten komen vaak voor. Het wordt erger door verkeerd schoeisel en verkeerde sokken. Katoenen sokken zi]jn het beste. Plastic schoenen en nauw aansluitende schoenen die de schoen onvoldoende laten ademen, maken het ook erger.

Zweethanden?

Zweethanden zijn handen die steeds aan de binnenkant zweten. Dit begint vaak in de puberteit. Het wordt meestal veroorzaakt door spanningen of nervositeit. Mensen die veel last hebben van zweethanden voelen zich daar vaak onzeker over.

Wat helpt tegen zweetvoeten of zweetoksels?

De middelen hierboven genoemd helpen tegen zweetvoeten, okselzweet en dergelijke. Botox is relatief nieuw en wordt ingezet om het zweten te beperken.