Zwarte vlekjes voor de ogen zien, wat is dat?

Zwarte vlekjes zien, of vlekjes voor de ogen zien, wat zijn dat? Als u per ongeluk in de zon gekeken heeft kent u wel het zogenaamde zwarte vlekje wat vervolgens voor uw ogen danst. Zo'n zwart vlekje is dan ontstaan door 'verblinding' dor het felle licht, wat na blijft branden op het netvlies. Soms kunt u dergelijke vlekjes ook 'zomaar' zien.

Vlekjes voor de ogen zien is vaak niets ernstigs, maar wel lastig. Uw ogen kunnen te veel licht hebben gezien, of u kunt vermoeid zijn. Ook ogen die niet zo goed er zien kunnen vlekjes voord e ogen geven. Geef uw ogen enige tijd rust. Gaat het niet over, neem dan contact op met de huisarts. Ook bij pijn of andere klachten kunt u het beste contact opnemen met de dokter.

Mouches Volantes, wat is dat?

Mouches Volantes is het zien van zwarte vlekjes of lijntjes voorde ogen. Deze ontstaan door glasvocht in de ogen. Men omschrijft het ook wel 'net alsof er kleine vliegjes voor mijn ogen dansen.' Als u het oog beweegt, gaan de stipjes of draadjes mee. Vak is dit onschuldig, maar toch kunt u het het beste wel eens met de huisarts bespreken, omdat er soms een aandoening aan te grondslag ligt, zoals:

  • Bijziendheid
  • Ontsteking van het oog
  • Diabetes
  • Netvlies aandoeningen
  • Overige

Oogmigraine

Bij oogmigraine is er sprake van migraine in het oog. Dit begint mogelijk ook met een soort van lichtflitsen of vlekken. Dit hoeft niet altijd met pijn gepaard te gaan. In het zicht ziet u een schittering die steeds groter wordt. Op den duur kan het het zicht verstoren. De schitteringen of lichtflitsen worden ook wel omschreven als puntjes, strepen, kettingen of spiegeltjes. Oogmigraine is meestal onschuldig, maar wel lastig. Na een paar minuten gaat het meestal weer over. Bespreek de klachten altijd met uw huisarts. Als de aanvallen aanhouden, met pijn gepaard gaan of als u andere klachten heeft, neem dan altijd contact op met uw huisarts. Signalen die wijzen op iets anders of waarvoor u een arts moet raadplegen:

  • uitval van spieren aan het lichaam of het scheef hangen van het gelaat/mond
  • omvallen
  • duizelig
  • misselijk
  • hoofdpijn
  • koorts
  • braken
  • benauwdheid
  • zwellingen
  • overige (pijn)klachten
  • aanhoudende klachten
  • klachten die u niet verklaren kunt
  • bij twijfel

Shoppen bij Neckermann