Ziek. Symptomen

Ziek. Je ziek voelen. Wat zijn de symptomen van ziek zijn? Eigenlijk is dat heel lastig te zeggen. De een kan ziek ernstig zijn en (nog) nergens last van hebben, terwijl de ander zich ziek voelt en slechts een onschuldige verkoudheid heeft opgelopen. Je ziek voelen is ook iets anders dan ziek zijn. Mensen die zich ziek voelen kunnen allerlei klachten hebben. Welke klachten zijn dat?

Ziek. Ziek zijn of je ziek voelen, welke verschijnselen kun je hebben? Veel voorkomende verschijnselen kunnen zijn:

  • pijn
  • vermoeidheid
  • koorts
  • vage klachten zoals slaperig zijn, of juist een opgejaagd gevoel hebben, moe bij inspanning, misselijkheid, enzovoorts
  • vocht vasthouden
  • overgeven
  • diarree
  • bloedverlies
  • gewichtstoename of juist afvallen
  • enzovoorts

Ziek. Wanneer ben je ziek?

Je bent ziek als je je niet lekker voelt maar dat wil echter niet zeggen dat je dan ook meteen een ziekte hebt. Misschien heb je gewoon iets verkeerds gegeten waardoor je je niet zo leker voelt. Wanneer neem je dan contact op met een huisarts? Bij klachten die niet overgaan, pijn die je niet verklaren kunt, benauwdheid, bloedverlies, vermoeidheid, opgezette klieren, koorts, vocht vasthouden, uitval van lichaamsfuncties, je ziek voelen, bultjes in je lichaam, moedervlekken die jeuken, bloeden of van kleur en vorm veranderen, klachten die je niet vertrouwd, klachten bij kinderen of oude mensen, enzovoorts. Alles wat niet gewoon is, kan duiden op een ziekte. Heel vaak geeft het lichaam echter signalen af dat er iets niet in orde is. Signalen zoals:

  • pijnklachten
  • koorts
  • duizeligheid
  • misselijkheid
  • zweten
  • nachtzweten
  • dorst
  • vermoeidheid
  • enzovoorts

Welke ziekte heb ik?

Als u zelf niet kunt beoordelen of de klachten veroorzaakt worden door een eenvoudige oorzaak zoals bijvoorbeeld iets verkeerds gegeten of een virusje, neem dan altijd contact op met een arts alsje je zich ziek voelt. Daar hebben dokters immers voor geleerd, om uit te zoeken wat de oorzaak van je klachten is.

De artikelen op o.a. deze website zijn ook niet door een arts geschreven, overleg over medische klachten dus altijd met een deskundige, bijvoorbeeld je huisarts.