Zelfvertrouwen vergroten, hoe doe je dat?

Zelfvertrouwen. Hoe krijg je zelfvertrouwen of hoe vergroot je je zelfvertrouwen of waarom heb je gebrek aan zelfvertrouwen? Zelfvertrouwen is een waardevol iets in een mensenleven. Het maakt het leven een stuk gemakkelijker en je kunt gemakkelijker vrienden maken, zeggen wat je denkt, wilt en voelt, en beslissingen nemen waar je tevreden op terug kunt kijken.

Zelf vertrouwen ontwikkel je door positieve ervaringen en door een positief zelfbeeld. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, als je dat niet hebt. Zelfvertrouwen kun je echter snel ontwikkelen met onderstaande methode.

Blijvend zelfvertrouwen, een cursus

Frank de Moei is een gediplomeerde life coach en hij is tevens gediplomeerd in positieve psychologie. Hij ontwikkelde de E-cursus Blijvend zelfvertrouwen, een online cursus, waarmee in 12 weken tijd het zelfvertrouwen aanzienlijk versterkt wordt. De reacties op deze cursus zijn zeer positief. Lees meer over de cursus: Blijvend Zelfvertrouwen in 12 weken.

Zelfvertrouwen is belangrijk

Zelfvertrouwen is een heel prettige 'eigenschap.' Als je zelfverzekerd bent heeft dat vele voordelen. Je zult je geestelijk ontspannen voelen en genieten van het vertrouwen in jezelf. Om zelfvertrouwen op te kunnen bouwen is het belangrijk dat je:

  • je eigen mogelijkheden leert waarderen
  • je eigen beslissingen serieus neemt
  • jezelf niet aan anderen spiegelt
  • je afleert te perfectionistisch te zijn
  • je zelfverzekerd zult voelen in iedere situatie
  • je leert om niet afhankelijk te zijn van anderen
  • je leert vertrouwen op je eigen inzichten
  • overige doelen

Zelfvertrouwen kan je leren ontwikkelen

Zelfvertrouwen is niet aangeboren, maar gebrek aan zelfvertrouwen kan je oplopen in de loop van je leven. ER spelen allerlei factoren een rol:

  • opvoeding
  • schooltijd
  • of je geplaagd bent
  • of je gepest bent
  • enzovoorts

Als je niet genoeg vertrouwen in jezelf hebt, wil dit niet zeggen dat dit nooit meer over zal gaan. Als je er aan werken wilt, is er veel aan te doen. Je kunt je zelfvertrouwen blijvend groter maken, bijvoorbeeld door middel van de online cursus: Blijvend Zelfvertrouwen.