Zelf oliebollen bakken, recepten

Zelf oliebollen bakken is makkelijk en lekker. Als u zelf oliebollen wilt bakken en als u dat snel wilt doen, volgt hier een eenvouidg maar lekker recept wat ik op youtube gevonden heb. Wat heeft u nodig om zelf oliebollen te bakken?

  • Een fles zonnebloemolie
  • Een pak Koopmans Mix voor oliebollen
  • Een halve liter water van ongeveer 40 graden
  • Een beslagkom
  • Een mixer of garde om te roeren
  • Krenten en rozijnen, die u heeft laten wellen (water afgieten)
  • Eventueel een gesnipperde appel
  • Eventueel een scheutje bier
  • Poedersuiker

Zelf oliebollen bakken recept

Oliebollen recept. Beslag maken voor oliebollen

Gooi het water met het pak beslag in de kom, en mix het door elkaar tot een mooi beslag ontstaat. Voeg de krenten en rozijnen toe en mix door elkaar. U gebruikt zoveel krenten en rozijnen als u lekker vindt. U kunt ook alleen rozijnen of alleen krenten kiezen, als u dat lekkerder vindt. U kunt ook varieren met kleine stukjes appel of u kunt een deel van het water vervangen voor bier.

OLiebollen bakken

Oliebollen bakken. Als het beslag goed gemengd is, dek de beslagkom dan af met folie en laat het drie kwartier rijzen. Het deeg mag geen tocht hebben en ook niet te warm of te koud staan. Kamertemperatuur is het beste. Laat het beslag rustig rijzen en roer niet meer door het beslag, anders mislukken de oliebollen.

  • Na 45 minuten kunt u het beste meteen gaan bakken, om te voorkomen dat er te veel lucht in het beslag ontstaat, door het rijzen.
  • Verhit een pan met zonnebloemolie of aragideolie, tot ongeveer 190 graden. In een frituurpan is het het handigste omdat u daarmee de temperatuur goed zelf kunt regelen.
  • Neem met een ronde lepel wat beslag uit de kom. In het filmpje wordt een ijslepel gebruikt.
  • Omdat de olie heet genoeg is, en u genoeg olie heeft, dompelen de bolletjes even onder en keren zich dan door het lucht wat erin zit. Bak er dus zoveel tegelijk dat ze niet aan elkaar vastkleven en maak niet te grote oliebollen.
  • Bak de oliebollen totdat ze bruin zijn, en schep ze dan voorzichtig uit de olie of gebruik een mandje.
  • Laat ze even uitlekken op keukenpapier.
  • Strooi er poedersuiker overheen en dien warm op.