Wormen? Zo ben je er weer snel vanaf

Wormpjes, maden, zeepwormen, spoelworm, ketting lintworm… er bestaan veel soorten wormen die ook een mens kan oplopen. Bij kinderen zien we bijvoorbeeld regelmatig maden. Erg vervelend maar gelukkig makkelijk te behandelen.

Vooral kinderen lopen snel een worminfectie op. Herbesmetting is ook snel gebeurd. Maden zijn bijvoorbeeld zeer besmettelijk. Omdat de maden eitjes leggen rondom de anus, jeukt het daar. Kinderen gaan dan krabben, bijvoorbeeld in hun slaap, en de piepkleine eitjes komen onder nagels terecht. Daardoor komen de eitjes ook weer gemakkelijk in de mond terecht, waardoor her besmetting optreedt, maar ook op deuren, handvatten, handdoek, tafels, kopjes, glazen, kleding, lakens, knuffeldieren, enzovoorts, komend e eitjes terecht. Waardoor ook de omgeving besmet wordt en de kans om besmet te raken is groot. De meest goedkope behandeling, en die ook effectief is, is een behandeling met Mebendazol. Dit is vrij verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Dokter Online en omdat het niet duur is, is het verstandig altijd een kuurtje in huis te hebben.

Wormen ontdekken

Om wormen te ontdekken is niet altijd zo vanzelfsprekend. U kunt de eitjes niet zien en de klachten zijn vaak vaag.

  • jeuk rondom de anus
  • soms buikpijn
  • larfjes in ondergoed en/of bed (die zien eruit als kleine rijstkorrels)

Vaak wordt een besmetting met wormen echter lange tijd niet opgemerkt. Als u merkt dat er maden zijn, begin dan met een kuur en herhaal de kuur na veertien dagen, om her besmetting door eitjes die na 14 dagen pas zijn uitgekomen, te voorkomen. Het middel doodt wormen, eitjes en larven, maar bereikt uiteraard niet de eitjes die op voorwerpen zitten. Aarsmaden zijn vooral 's nachts actief waardoor er dan juist jeuk in de bilspleet is.

Hygiëne

Extra hygiëne in acht nemen bij besmetting met wormpjes is aanbevolen, dus:

  • regelmatig handen wassen
  • deurklinken en voorwerpen schoonmaken
  • nagels kort houden
  • kleding en beddengoed op 60 graden wassen

++Wanneer niet gebruiken?
Als je allergisch bent voor bepaalde middelen die in anti-worm zitten, maar ook als je zwanger bent of als je borstvoeding geeft moet je altijd even met een dokter overleggen of je iets in mag nemen. Het in dit artikel aangeraden middel helpt tegen:

  • maden / aarsmaden / wormpjes genoemd
  • ketting lintworm
  • spoelworm
  • zeepworm
  • mijnworm