Wondroos, op gezicht of been?

Wondroos. Heeft u wondroos op uw been of gezicht, wat moet u dan doen? En wat is wondroos eigenlijk? Hoe herkent u wondroos en is wondroos besmettelijk? Hoe wordt het behandeld en is het gevaarlijk?

Wondroos wordt veroorzaakt door bacterien, streptokokken genaamd. Deze leven vaak op de huid, en veroorzaken niet voortdurend problemen. De bacterie weet echter de huid binnen te dringen, bijvoorbeeld door een wondje of door het krabben aan een insectenbeet. Veelal bevindt wondroos zich op de onderbenen of in het gezicht, maar het kan ook op andere plaatsen van het lichaam voorkomen. Ook komt wondroos vaker voor bij oudere mensen dan bij jonge, maar evenwel kan wondroos ook kinderen treffen. Andere benamingen voor wondroos zijn:

  • belroos
  • erysipelas

Wondroos herkennen

Wondroos kan beginnen met koorts, u voelt zich rillerig. U voelt zich niet lekker en het is niet duidelijk waarom. De koorts kan snel oplopen tot hoger dan 39 °C). U heeft dan al ergens de huidinfectie, maar misschien is dat u nog niet opgevallen. Snel zal dat wel het geval zijn, want de infectie veroorzaakt vrij snel grote rode plekken, oedeem en pijn. De plekken op de huid voelen heet aan en breiden zich uit over, bijvoorbeeld, uw onder been. Door de zwelling voel de huid strak aan en is pijnlijk. De huid kan donkerrood tot zelfs paars verkleuren. Uw lymfevaten werken misschien minder goed, waardoor de afvoer van vocht trager verloopt. Daarom is het belangrijk om uw been regelmatig hoog te leggen, goed ondersteund door kussens. Ook natte zwachtels helpen het oedeem weg te drukken en het been te koelen. Andere verschijnselen die kunnen voorkomen zijn:

  • hoofdpijn
  • misselijk
  • overgeven
  • de huid is roos, vaak duidelijk afgegrensd en voelt heet aan
  • lymfeklieren kunnen opzetten
  • soms ontstaan bloedblaren

Oorzaken van Wondroos

Wondroos wordt dus via streptokokken die de huid weten binnen te dringen, veroorzaakt, veelal door een verwonding, schaafwondje of insectenbeet. Ook schimmelinfecties kunnen de huid verzwakken, waardoor wondroos gemakkelijker ontstaat. Op elke wijze waardoor de huid beschadigd, kan dus een infectie optreden. Ook een splintertje of wondjes in uw eelt in de voet, kunnen de bacterie kans geven om de huid binnen te dringen. Als u wondroos heeft is het verstandig om het even aan de huisarts te laten zien. Deze al beslissen of u met antibiotica behandeld wordt. Als dat nodig is, is vaak langdurige behandeling met antibiotica noodzakelijk.

Wondroos in het gezicht

Wondroos kan ook voorkomen in het gezicht. U moet dan direct contact opnemen met uw huisarts want de risico's aan het gezicht zijn (nog) groter. Ook wondroos bij kinderen dient direct door de huisarts gezien te worden.

Wondroos, opnieuw besmet

Wondroos komt vaker voor als u het eenmaal gehad heeft. Wel geneest het dan ook vaak wat eerder, omdat uw lichaam antistoffen heeft gemaakt. De plekken op de huid worden meestal minder rood als de eerste keer en ook is de koorts dan meestal niet zo hoog.

Risico's

Wondroos kent enkele risico's, zoals:

  • bloedvatstolsels direct onder de huid
  • problemen met de nieren
  • sepsis of gehele infectie van het lichaam
  • zweren op en in de huid
  • abcessen
  • bloedvergiftiging

Dergelijke gevolgen komen gelukkig niet vaak voor.

Wat moet u doen?

Wondroos wordt over het algemeen behandeld met antibiotica. U kunt de behandeling bespreken met uw huisarts. Zelf kunt u ook een en ander doen:

  • (Natte) zwachtels of steunkous kan aanbevolen worden
  • De huid regelmatig spoelen met lauw water en de huid wassen met desinfecterende zeep kunnen bijdrage aan snellere genezing
  • Het been regelmatig rust geven en hoger leggen zodat vocht makkelijker wordt afgevoerd
  • Ook regelmatig wat rondlopen is belangrijk voor de doorstroming
  • Niets forceren en uw arts raadplegen