Winterbanden. Wat kosten winterbanden?

Winterbanden. Waarom zou u winterbanden nemen? Om meer grip op de weg te hebben bij nat en glad weer, natuurlijk. Denk aan regen, rottend blad en als het kouder wordt natuurlijk vorst met gladheid tot gevolg. Rij veilig in herfst en winter, rij met winterbanden.

Waarom winterbanden? Water of rottend blad op de wegen kunnen aquaplaning veroorzaken. U glijdt dan als het ware als een surfplank over het wegdek heen omdat uw banden het contact met het wegdek kwijtraken. Een levensgevaarlijke situatie. Hagel, sneeuw en ijs maken wegen glad. Gevaar op slippen is groot. Mede om ongelukken door gladheid zoveel mogelijk te voorkomen, zijn winterbanden ontwikkeld. Winterbanden hebben in de herfst en winter beter grip op de weg, en zijn in de winter wat buigzamer en elastischer. Banden die geschikt zijn voor herfst en winter, zijn zogenaamde winterbanden. Een verzamelnaam voor banden die geschikt zijn voor de koudere en natte periodes van het jaar, zoals herfst, winter en (de nog natte en gure dagen van het) voorjaar. Vanaf een temperatuur van 7 graden, gaat u het verschil merken. De temperatuur daalt meestal verder in de herfst en winter, en dan houdt u met winterbanden veel meer grip op de weg.

Winterbanden, wanneer?

Winterbanden laat u bij voorkeur al in oktober onder de auto plaatsen (advies VACO) om alle ellende van vocht en regen en gladheid voor te zijn. Maar u doet er natuurlijk goed aan om ze alsnog te laten plaatsen als u er in oktober nog niet aan toegekomen bent. Veel water en vorst moet nog komen. Uw gewone banden worden nu een half jaar niet gebruikt en slijten dus minder snel. Om die reden zijn winterbanden zeer goedkoop. U heeft gewoon twee sets banden, een set winterbanden en een zet zomerbanden. Omdat u beide afwisselt in gebruik slijten ze niet half zo snel. De grootste winst zit echter in de veiligheid van u, uw gezin en mensen om u heen. Blijf wel rijden zoals u zou rijden indien u geen winterbanden zou hebben, want onderzoek heeft aangetoond dat er helaas nog veel automobilisten zijn die denkend at ze dankzij de winterbanden roekelozer kunnen rijden, maar daardoor wordt de onveiligheid weer net zo groot als daarvoor.

Winterbanden, hoe werkt het?

De winterband is ervoor gemaakt om veel water te verwerken en af te voeren, ook wel af te slaan, genoemd. De band is van flexibel materiaal, beter bestand tegen slechte weersomstandigheden en met nadruk ontwikkeld om meer grip op de weg zien te houden. Tijdens zware weersomstandigheden is de band dus veiliger wegens:

  • meer grip op de weg
  • kortere remweg
  • meer grip in de bochten
  • minder kans op aquaplaning
  • beter te beheersen voertuig
  • Overige voordelen

Let op! Deze voordelen van winterbanden gelden alleen als u veilig rijdt en niet denkt dat u meer risico kunt gaan nemen omdat u winterbanden onder de auto heeft. Onderzoek heeft aangetoond dat dit averechts werkt.

Winterbanden, wat kosten ze?

Winterbanden kopen of huren? Als u winterbanden koopt of huurt moeten ze ieder jaar door de garage op de velgen gezet worden. Het is afhankelijk van het type winterbanden, of u een of twee sets velgen heeft, of de band met of zonder velg verwisselt moet worden… De band moet immers veilig onder de auto zitten. Laat u dus vooraf voor prijzen informeren bij een goede garage en kijk een beetje rond voordat u een beslissing neemt. Ook winterbanden huren is een optie en als u uw zomerbanden tijdelijk wilt opslaan bij de garage, zitten ook daar wat kosten aan verbonden.