Whiplash, wat zijn de verschijnselen?

Whiplash is de naam voor een serie lichamelijke klachten die ontstaan naar aanleiding van een zwiepende beweging van het hoofd op de nek. Meestal als gevolg van een auto-ongeluk waarbij het hoofd plotseling vooruit en achteruit slaat op de nek. Als whiplash niet goed behandeld wordt kunt u langdurige klachten houden die soms blijvend zijn. Als gevolg van de whiplash kunnen spieren blijvend stijf blijven, u kunt moeite hebben om u op de gewone manier te Bewegen en u kunt veel pijnklachten hebben.

Een whiplash ontstaat meestal door een ongeluk, bijvoorbeeld een auto-ongeluk waarbij de patiƫnt een onverwachtse beweging heeft gemaakt waarbij het hoofd en de nek een zwieper hebben gehad. Autostoelen zonder hoofdsteun zijn berucht voor het veroorzaken van whiplash. Bij whiplash zijn er verschillende fasen van genezing.

Als de whiplash net is ontstaan kunnen pijn, zwellingen, roodheid en mogelijk schade aan de nekspieren en de ligamenten en soms ook zenuwen. Zenuwen kunnen pijnlijk zijn. Pijnklachten en tintelingen kunnen voorkomen. Littekenweefsel kan voor een behoorlijk lange nasleep zorgen. Om een whiplash te genezen is rust nodig, vaak in combinatie met spierverslappers en pijnstillers. Vak wordt een kraag om de nek gedragen om extra steun te geven aan de nek.

Whiplash wordt genezen door:

  • Therapie
  • Rust
  • Oefeningen
  • Pijnstilling
  • Medicatie om de spieren te ontspannen
  • Soms is operatieve hulp noodzakelijk