Wespensteek behandelen, hoe doe je dat?

Wespensteek behandelen. Een wespensteek is een pijnlijke steek. Een wesp kan meerdere keren achter elkaar steken en spuit dan wat gif in de wond. De wesp heeft een gladde angel zonder weerhaken, en daarom zit de angel na de steek niet meer in de huid. Een bij laat de angel wel achter in de huid. Bij een bijensteek moet de angel dus verwijderd worden.

Een wesp kan meerdere keren steken omdat de angel niet in de huid bluft zitten. Een wesp overleeft het steken, maar een bij gaat dood nadat ze gestoken heeft. Bijen hebben geen gladde angel maar een angel met weerhaken. De angel blijft daarom na steken achter in het lichaam, met een gifblaasje er aan vast. De bij sterft kort daarna. Wespen en bijen houden van zoet eten en drinken, maar soms ook van vlees. Ze reageren ook heftig op de adem van een zoogdier (dus ook van de mens) en op zweet.

Augustus is de wespenmaand

In augustus zijn er meer wespen dan in andere maanden en de wespen zijn in deze maand vaak agressiever.

Allergisch voor wespen

Sommige mensen zijn allergisch voor wespensteken Bij allergische reactie op wespensteken kan men in shock raken. De allergie wordt pas merkbaar bij de tweede steek. Mensen die allergisch zijn voor dergelijke giffen kan door de huisarts worden geadviseerd om altijd een EpiPen bij zich te dragen.

Wees zuinig op bijen

De bij begint een bedreigde diersoort te worden, daarom moet u het leven van de bij sparen indien mogelijk. De bij speelt een cruciale rol in het leven van op aarde. Zonder de bij zouden veel planten uitsterven, omdat de planten afhankelijk zijn van bestuiving door de bijen. Helaas worden bijen momenteel uitgeroeid door pesticiden en de regering doet er nog steeds niks tegen. Als de bij uitsterft, sterft veel leven op aarde uit. Spaar de bij!

Besef dat bijen en wespen alleen maar op zoek zijn naar eten. Om te voorkomen dat ze u steken:

  • sla niet naar bijen of wespen met uw hand
  • als u uit een blikje drinkt let dan op dat er geen wesp of bij in het blikje kruipt
  • dek drinkglazen af
  • blaas niet naar bijen of wespen
  • blijf uit hun buurt
  • bijen zijn veel minder agressief dan wespen

Filmpje wesp.

Pijn wespensteek? Voorkomen en genezen

Bij de apotheek kunt verschillende middeltjes krijgen om de pijn te verzachten, maar ook om wespen en bijen op afstand te houden.

Om wespensteken te voorkomen doet u er ook doet u er goed aan om drankjes af te dekken, ook flesjes en open blikjes frisdrank zijn berucht omdat wespen (ook bijen) erin kunnen kruipen. U heeft dat vaak niet in de gaten. Als u drinkt kunt u het insect in uw mond of keel krijgen, waar het u zeker zal steken, met alle gevolgen van dien. In principe zijn wespensteken niet gevaarlijk, maar wel als ze in de mond of keel zitten, of als er sprake is van een allergische reactie. In dat geval moet u direct contact opnemen met een arts of ambulance. Bij een steek in de mond of keel: de keel of mond (tong), (ook neus, oor et cetera), kan namelijk erg gaan opzwellen en dan kunt u minder lucht krijgen of zelfs stikken als u in mond of keel gestoken bent. Bij een allergische reactie treed er soms een shock op of andere heftige verschijnselen, die ook samen kunnen gaan met benauwdheid, misselijk en flauwvallen. U moet bij allergie altijd een arts raadplegen en zo snel mogelijk. U kunt ook allergisch reageren met een astmatische reactie of met huiduitslag.

Wespensteek of bijensteek, wat nu?

  • Verwijder de (bijen)angel binnen 2 minuten uit de huid, indien er een angel aanwezig is. Pas op dat u de gifblaas niet leeg knijpt. Trek de angel terug uit de steek-richting.
  • De steek uitzuigen lukt het beste met een vacuumpomp (injectiespuit zonder naald) , maar als u dat niet heeft kunt u het met de mond uitzuigen en uitspugen
  • Bij een bijensteek doet u ammonia op de steekplek (het neutraliseert het gif)
  • Bij een wespensteek doet u azijn op de steekplek (het neutraliseert het gif)