Welke hond past bij mij?

Test welke hond bij u past. Dat lijkt een goede manier om te beslissen welke hond bij u past, want het is belangrijk om te weten welke hond bij uw persoonlijkheid en uw woonsituatie past. Ga niet te snel voor de bijl voor een snoezig puppy. Lees eerst iets over het ras, bestudeer het gedrag van de hond en zorg dat u weet waar het type hond zoal behoefte aan heeft en of u in die behoeftes kunt voorzien. En hoe oud bent u zelf? Kunt u de hond geven waar hij behoefte aan heeft?

Funny_Pictures_Animated_Happy_Dog_D.gif

Een hond is een kameraad voor een groot deel van uw leven, maar test eerst of u bij elkaar past

Passen de hond en u bij elkaar? Waar moet u op letten en hoe kiest u de juiste hond? Kortom: welke hond past bij u? Er zijn veel verschillende honden op de wereld. Van honden zonder stamboom, klein en groot, tot honden met stamboom, groot en klein. Langharig en kortharig, dominant of volgzaam, energiek of rustig, nerveus of kalm, waaks of een allemansvriendje? Het karakter van de hond is minstens zo belangrijk als de verzorging. Ook is het belangrijk dat u de hond goed leert opvoeden. Om verschillende redenen is het dus belangrijk om te kijken of een hond bij u past. Waar moet u op letten bij het maken van die keus?

Welke hond moet ik nemen?

  • Kijk naar uw woonsituatie en uw persoonlijk en samenstelling van het gezin. Woont u in een klein huis, besef dan dat een grote hond voldoende ruimte nodig heeft, maar een klein druk hondje ook.
  • Houdt u van wandelen, kies dan een hond die ook lange wandelingen nodig heeft
  • Bent u slecht ter been, overweeg dan liever een ander huisdier.
  • Houdt u niet van wandelen maar bent u verder wel goed gezond, kies dan voor een hond die minder behoefte aan wandelen heeft. Kleine hondjes kunnen ook genoeg hebben aan een paar

wandelingen per week, en de verder regelmatig een wandeling in de eigen tuin, omdat sommige kleine hondjes gebruik kunnen maken van een hondenbak in huis, om hun behoefte te doen.

  • Houdt u van gezelligheid en rust, kies dan een hond die ook zo in elkaar zit
  • Zoekt u een waakhond, kies dan een hond die waaks is van nature
  • Grote honden zijn meestal ook erg sterk, kunt u dat aan?
  • Wilt u een hond kunstjes leren, kies dan een hond die daar goed in is
  • Heeft u een hekel aan haren in huis, kies dan geen langharige hond
  • Als u kinderen heeft of wilt, kies dan een hond die goed met kinderen kan omgaan
  • Wilt u liever een mannetje of een vrouwtje, en wat zijn de verschillen en de voor en nadelen?
  • Lees een goed boek over het trainen en opvoeden van de hond zoals Het eBoek Honden geheimen
  • Kiest u voor een rashond of voor een gewone hond?
  • Een puppy is leuk, maar wat als de hond volwassen wordt?
  • Wat kost een hond in onderhoud qua voeding en dierenarts, hondenbelasting en dergelijke?
  • Bent u bereid altijd vakantieadressen te kiezen waar honden zijn toegestaan?
  • Beseft u welke kosten er voor een hond betaald moeten worden?
  • Elke dag 4 tot 6 keer een hond uitlaten, bent u daartoe bereid?
  • enzovoorts

Welke hond is geschikt voor mij?

Voor elke hond die u wilt nemen geldt eigenlijk hetzelfde: lees eerst meer over het ras voordat u er aan begint. Voorkom teleurstellingen bij uzelf, uw gezin en ook voor het dier. Een hond kan gemiddeld 16-20 jaar oud worden, het is dus geen keus voor een jaartje. Ook tijdens vakanties moet de hond mee kunnen of onderdak hebben.

Kleine hond of een grote?

Als u een grote hond kiest wees er dan op voorbereid dat grote honden vaak wat eerder problemen krijgen met hun gezondheid en ze worden gemiddeld minder oud. Kleine hondjes zijn over het algemeen goedkoper qua voeding en verzorging. Langharige honden hebben extra verzorging nodig in de vorm van badderen, kammen en trimmen.