Waterpijp. Waar kun je een waterpijp kopen?

Waterpijp, kopen en roken. Of u bezoekt u een Waterpijpcafe? Is de waterpijp het nieuwe roken? De Waterpijp is in elk geval erg in. Misschien is het een reactie op het rookverbod. Misschien zoeken mensen daardoor naar nieuwe methodes om te roken. In elk geval komen er steeds meer zogenaamde waterpijpcafe’s bij, met name in Amsterdam. De waterpijp is een trend geworden.

Een goede waterpijp kun je kopen bij veel winkels tegenwoordig. Een Waterpijp café is een café waar de waterpijp gerookt kan worden. Steeds vaker is het café ingericht op de oosterse cultuur. Zachte lounge sofa’s met een aangepast Marokkaans interieur, oosterse tapijten op de vloer, sfeervolle verlichting en lekkere glaasje thee of gemengde sapjes.

Waterpijp sferen

Het roken van een waterpijp was al langer een trend. Zelfs in de zestiger jaren werd de waterpijp regelmatig gerookt. In het westen is deze manier van roken lange tijd in de vergetelheid geraakt, maar nu is de waterpijp weer helemaal terug. Ondernemers is dit gat in de markt ook niet ontgaan. Daarom komen er steeds meer waterpijp cafés bij. Het gaat om het volledige plaatje. De totale ambiance. De sfeer van het waterpijp café is oosters en intiem, gezellig en avontuurlijk. Tegelijkertijd is ze rustgevend. Succesvolle waterpijp cafés in Amsterdam hebben verschillende ruimtes waar gerookt kan worden. De sfeer in de ruimtes is opvallend ontspannend. Je rookt er je waterpijp met tabak. Drinkt er thee, speelt eventueel wat spelletjes, of relaxed alleen maar. Natuurlijk wordt er ook gepraat en gelachen. In waterpijp cafés is alles gericht op het in ontspannen sfeer roken van de waterpijp. Ook de verlichting is rustgevend en intiem. Het is eigenlijk een chill huis waar het roken van de waterpijp, centraal staat.

Roken met waterpijp, schadelijk of niet?

Is roken met een waterpijp schadelijk of niet? Vaak wordt beweert dat roken met een waterpijp niet zo schadelijk zou zijn als het roken van sigaretten. Helaas is dat niet waar. Met een waterpijp wordt pijptabak gerookt, bijvoorbeeld met fruitsmaak. In tabak zitten schadelijke stoffen, ongeacht hoe je deze oprookt. Voor verhitting wordt een kooltje gebruikt. Zowel de tabak als het kooltje, bevatten schadelijke stoffen voor je lichaam, die op termijn verslaving, longziekten, kanker en hart en vaatziekten veroorzaken. Ook kunnen marihuana of hasj gerookt worden met een waterpijp. Er wordt dan gebruikt gemaakt van een zogenaamde bong. Deze stoffen zijn erg verslavend en doen veel schade aan de longen. Meestal wordt er met de waterpijp dan ook speciale tabak gerookt, die net als roken, ongezond is, maar wel lekker smaakt. Recent onderzoek (2011-2013) heeft uitgewezen dat waterpijp roken erg ongezond is.

waterpijp.jpg
Waterpijp.

Shisha Pen

De ShiSja pen is een kleien waterpijp die als vervanging van een sigaret bedoelt is. de ShiSha is kankerverwekkend en zeer schadelijk. De Shisha is net als de waterpijp, sterk verslavend.

Herbal Molasses

Herbal Molasses is een mengsel van fruitextracten en suiker, er zit geen teer en nicotine in. Om die reden denkt men dat het minder schadelijk is om te roken. Het mengsel wordt veel met de waterpijp gerookt in India.

Tabak vervangers

Er zijn tabak vervangers gemaakt voor de waterpijp. Deze vervangers bevatten geen tabak maar andere stoffen, zoals fruit. Voorbeelden daarvan zijn: Soex Molasse, el Nakhla Tabak. Waarom er dan toch het woord tabak in voor komt, geeft te denken. Er zijn veel verschillende smaken fruit om te roken op de markt gebracht maar deze zijn ook allemaal schadelijk voor de gezondheid.