Water op de maan ontdekt, wat nu?

In november 2009 werd er water ontdekt op de zuidpool van de maan. Amerikanen hebben een raket op een krater van de zuidpool afgevuurd en deze is succesvol ingeslagen. Dit gebied wordt nooit door de zon beschenen en bevindt zich dus al miljarden jaren in het duister.

Een voortdurende ijslaag is het gevolg, althans, dat werd door deskundigen vermoed. Toen de raket in de ijslaag ontplofte werd ongeveer 90 liter water gemeten in een wolk gruis en stof. Men vermoedde al dat er water op de maan aanwezig zou zijn, omdat er al eerder watermoleculen werden gemeten, maar nu is het onomstotelijke bewijs pas geleverd. De aanwezigheid van water op de maan biedt veel perspectieven voor de toekomst. Astronauten kunnen een maandbasis gaan bouwen en daadwerkelijk op de maan kunnen verblijven, voor langere tijd.

Koloniseren van de maan, is dat mogelijk?

Grondstoffen op de maan

Men vermoed ook dat er andere belangrijke stoffen op de maan aanwezig zijn, zoals Helium 3, wat zeer waardevol is voor de energieopwekking met kernfusie. Uiteraard zijn de Amerikanen zeer geïnteresseerd in het vinden van grote hoeveelheden Helium 3. Ook bevat de maan nog vele andere grondstoffen die heel veel waarde hebben. In 2020 wil de NASA graag weer een bemande vlucht naar de maan sturen, het is nog even afwachten of er genoeg geld voor is. Het is de bedoeling om in de toekomst een basis op de maan te bouwen waar mensen kunnen verblijven, ook is het mogelijk om grondstoffen te werven en grote zonnepanelen te plaatsen voor schone energie op aarde. Op de maan schijnt immers altijd de zon, zonder bewolking.