Wasluis, vetluis of zeepluis. Herkennen en bestrijden

Wasluis wordt ook wel vetluis of zeepluis genoemd. Een onprettige naam, maar erg lastig als het in uw wasmachine zit. Hoe herkent u de wasluis en hoe kunt u deze bestrijden? Wasluis of vetluis ontstaat in wasmachines, door zeepgebruik. Met name wassen op lage temperaturen, 40 graden of lager, zijn een broeikast voor de wasluis. Ook het zeepgebruik, maakt het de was of vetluis gemakkelijk. De zeepbakjes waar de zeep in gegooid wordt, zijn namelijk niet altijd even gemakkelijk schoon te houden. Helaas zijn die omstandigheden ideaal voor de wasluis of vetluis.

Als de besmetting met wasluis te erg is, en uw wasmachine al oud is, dan kunt u het beste een nieuwe wasmachine kopen. Kijk eens rond voor goedkope aanbiedingen bij: Neckermann

Wat is wasluis?

Wasluis of vetluis zijn bacteriën die in wasmachines en zeepresten groeien. Als u vuile kleding wast, wemelen deze van de bacteriën en ook van kleine onzichtbare resten van het menselijk lichaam, zoals huidschilfers. De bacteriën komen in de wasmachine terecht, en in de restjes zeep die achterblijven, bijvoorbeeld in de zeepbakjes. Bij hete wassen zullen de meeste bacteriën doodgaan en de overlevers zullen veel moeite hebben om zich explosief te vermeerderen. Bij wassen op lage temperatuur, bijvoorbeeld als u altijd gewend bent om op 40 graden of lager te wassen, kunnen deze bacteriën zich echter uitstekend vermenigvuldigen. Zo ontstaat het gevreesde vetluis of wasluis.

wasmachine.gif

Wasluis of vetluis herkennen

Om wasluis of vetluis te herkennen kunt u letten op de volgende verschijnselen:

  • De kleding die u uit de wasmachine haalt ruikt vies.
  • Opnieuw wassen helpt niet.
  • Er kunnen bruine of zwarte vlekken in de kleding voorkomen.
  • De was kan plaatselijk verkleuren.

Vetluis voorkomen

Hoe voorkomt u vetluis in uw wasmachine? Om de vetluis te voorkomen draait u regelmatig een was op 90 graden. Verder is het aan te raden alleen gebruik te maken van de zeepbakjes, als u deze grondig kunt reinigen. Veel bakjes zitten aan de machine vast en zijn moeilijk schoon te maken. Voorkom ook zoveel mogelijk het morsen van wasmiddel op de randen van bakjes. Veeg in dat geval de zeepbakjes direct schoon.

Wasluis bestrijden

Heeft u reeds last van vetluis, zeepluis of wasluis (dit zijn drie verschillende benamingen voor een en hetzelfde probleem) dan wordt wel aangeraden om de wasmachine te draaien met soda of azijn. Dit is echter niet goed voor de wasmachine, dus het kan de wasmachine enigszins schade doen. Het is beter om een middel zoals Detarnet te gebruiken.

  • Reinig de wasmachine zo goed mogelijk (zeepbakjes en tussen de rubberen ring van de wastrommel) met een sodasopje. Treft u grijswitte smurrie aan, wees dan bedacht op wasluis
  • Draai regelmatig een was op 90 graden
  • Helpt dit niet dan kunt u alsnog overwegen om een kookwas met wat soda of een flesje natuurazijn te draaien (ook al is dit niet zo goed voor het binnenwerk van een wasmachine). Een nieuwe wasmachine is immers duurder. Het helpt goed om de wasmachine met het middel Detarnet te behandelen.

Wasluis hardnekkig?

Als de wasluis hardnekkig blijkt, lukt het wellicht niet meer om de machine te redden. Dan is een nieuwe wasmachine aan te raden.