Vocht vasthouden, hulpmiddelen om vocht kwijt te raken

Vocht vasthouden in de benen of handen, komt veel voor. Dikke enkels of onderbenen waar vocht in zit. Vooral met warm weer kan het erger zijn. Vocht vasthouden is vervelend. Als u goed gezond bent en er is geen lichamelijke oorzaak voor het vasthouden van vocht, zijn er hulpmiddelen om het te verminderen. Eet minder zout, drink regelmatig water, en beweeg meer…

Meer bewegen: Voldoende beweging zorgt voor voldoende doorbloeding en door meer te bewegen raakt u vocht kwijt, bijvoorbeeld vocht in de benen kan er flink door verminderen. Als u gezond bent en uw arts raadt meer beweging aan, doe dat dan ook. U kunt dagelijkse wandelingen maken, maar ook thuis meer bewegen door gebruik te maken van:

Zoutgebruik minderen: Als u vocht vasthoudt, eet dan niet te veel zout en drink regelmatig water. Zout eten zorgt er namelijk voor dat u meer vocht opslaat, en voldoende drinken zorgt ervoor dat u afvalstoffen als het ware helpt doorspoelen, zoals zout. U kunt overmatig zout echter niet kwijtraken door te veel te drinken. Te veel drinken is ook niet goed, en zelfs ongezond. Hou u aan de 2 a 3 liter water per dag die wordt aangeraden.

finalMedium.jpg

Wandelen bevordert de doorbloeding

Tips:

Als u niets mankeert en toch neigt naar vocht vasthouden, probeer dan meer te bewegen, bijvoorbeeld met behulp van:

Zout minderen?

Overmatig zoutgebruik is eigenlijk nooit goed, maar als u snel vocht vasthoudt is het helemaal af te raden. Matig dus uw zoutgebruik als u regelmatig hartig eten eet. Veel verborgen zout zit bijvoorbeeld in:

  • kant en klaar maaltijden
  • roomijs
  • ingeblikt eten
  • bouillonblokjes
  • Maggie
  • aromatische producten zoals Aromat
  • jus uit zakjes
  • zelfgemaakte jus waar veel zout in zit
  • gezouten noten
  • chips
  • enzovoorts

En in de zoutbus natuurlijk!

Vocht vasthouden en benauwdheid

Als u regelmatig veel vocht vasthoudt en u weet niet wat het is, dan kunt u het beste bij uw huisarts laten uitzoeken wat daarvan de oorzaak is. Als u benauwd bent en vocht vasthoudt moet u altijd contact opnemen met de huisarts. Vocht vasthouden kan een gevolg van hoge bloeddruk zijn. Ook kunnen er problemen zijn met de nieren of het hart. Er zijn ook bijwerkingen van medicijnen waardoor u vocht kunt gaan vasthouden, zoals bijvoorbeeld door Ibuprofen.

Ziektes of leefgewoontes?

Hoge bloeddruk, hartfalen, verminderde nierwerking… U kunt vocht vasthouden door verschillende lichamelijke oorzaken. Bent u echter gezond dan kunt u ook vocht vasthouden, bijvoorbeeld door:

  • te veel zout eten
  • te weinig beweging
  • overgewicht
  • medicijngebruik (pijnstillers die Ibuprofen bevatten bijvoorbeeld
  • enzovoorts

Plastabletten

Een huisarts zal alleen plastabletten voorschrijven als daartoe een medische reden is. Als u niets blijkt te mankeren en geen plastabletten (diuretica) mag slikken, zijn er gelukkig wel andere middelen die u gebruiken mag. Dit zijn middelen die een vocht afdrijvende werking hebben, zoals sommige homeopathische middeltjes of het eten van bleekselderij. Verwacht er echter niet te veel van. Als u gezond bent en geen hoge bloeddruk of andere kwalen heeft, bereikt u het meeste met minder zout gebruiken, meer bewegen en indien nodig, gewichtsverlies.

Oedeem

Als u vocht vasthoudt ontstaat er oedeem in uw vaten. Bij het vasthouden van vocht is dit normaal gesproken aan beide kanten van het lichaam, bijvoorbeeld in beide voeten, enkels, onderbenen en/of handen. Als u plaatselijk vocht vasthoudt, bijvoorbeeld in een been of in een voet, dan is er sprake van plaatselijk oedeem. Dit is bijvoorbeeld gebruikelijk als u een zwelling heeft, na een ongeval of operatie. Weet u niet waardoor u aan een kant oedeem heeft, laat dit dan altijd uitzoeken door de huisarts.