Vaccinatie Mexicaanse griep, waarom is het gevaarlijk?

De vaccinaties tegen de Mexicaanse griep zijn in Europa enkele jaren geleden van start gegaan. Steeds meer geruchten doemden op, het vaccin zou gevaarlijk zijn, onvoldoende getest en verschijnselen op lange termijn waren onbekend. Over het effect op ongeboren kinderen, daar zijn ook geen gegevens over bekend.

Ongeveer 1 op de 100.000 mensen zou naar verwachting overlijden aan het virus, maar ongeveer 1 op de ongeveer 10.000 mensen die gevaccineerd worden, zouden mogelijk (lichte of ernstige) verlammingsverschijnselen krijgen als gevolg van een te heftige reactie van het immuunsysteem, geprikkeld door onder andere de toevoegde stof Squaleen. De overheid presenteerde het vaccin als veilig, maar steeds meer artsen zetten daar toentertijd daar hun vraagtekens bij. Er waren grote financieel belangen. Is het middel niet erger dan de kwaal?

Netwerk gevaren Mexicaanse griepvaccin

In het programma Netwerk stelde arts Jannes Koetsier een aantal zeer kritische vragen met betrekking tot het vaccin tegen de Mexicaanse griep. Had de overheid de burgers wel voldoende geïnformeerd over de risico's die het vaccin met zich meebrengt? Werd het vaccin niet ten onrechte als veilig gepresenteerd, en zijn de financiële belangen niet zo groot dat men er liever het zwijgen toe deed?

Hoe ernstig zijn de verschijnselen van het Mexicaanse griep vaccin?

De effecten van het vaccin zijn op lange termijn niet te voorspellen en onbekend. Koetsier vond dat de overheid meer openheid van zaken moest geven zodat mensen een weloverwogen beslissing konden nemen of zij wel of geen vaccinatie wensten te nemen. Dat is inderdaad een moeilijke afweging. Een kans van 1 op 100.000 om te overlijden, of een kans om een verlammingsziekte te krijgen. Hoe groot die kans is, weet eigenlijk niemand, maar de kans was niet heel erg groot. Toch overleed er bijna een jongetje in de VS aan het vaccin. Hij reageerde allergisch op het nieuwe vaccin maar hij had op de gewone griepprik nooit allergisch gereageerd. Hij reageerde dus op een stof die in het nieuwe vaccin zit. Gelukkig wist zijn vader hem te reanimeren, wat zijn redding geweest is.

Lange termijn verschijnselen

Daarnaast kunnen er natuurlijk nog verschijnselen op lange termijn zijn waar men nu zelfs nog niet eens over kan speculeren. Het vaccin was met spoed vervaardigd. In Zweden overleden kort na vaccinatie enkele mensen waarbij hun dood in de media direct in verband gebracht werd met het vaccin tegen de Mexicaanse griep. Het betrof mensen met een zwakke gezondheid, vaak al op leeftijd. Wat was wijs? Of werd de soep misschien niet zo heet gegeten als opgediend? Het was allemaal niet goed te beoordelen. Zowel de informatie over het gevaar van het griepvirus leek niet consistent en daardoor verwarrend, maar ook de mogelijke gevaren die het vaccin met zich meebracht bleef onvoorspelbaar. De griep leek vooralsnog vele malen gevaarlijker dan het vaccin, hoewel het allemaal heel erg mee leek te vallen.