Tuberculose symptomen en vaccinatie

TBC of Tuberculose wordt meestal veroorzaakt door een bacterie. Vele jaren was TBC dodelijk, maar tegenwoordig is de ziekte succesvol te behandelen met antibiotica, en te voorkomen met vaccinatie. Wat zijn de symptomen of verschijnselen van tuberculose?

De symptomen van tuberculose, afgekort TBC of ook wel TB genoemd, zijn afhankelijk van de plek waar het zit. Vaak (bij meer dan de helft van de patiënten in het westen) zijn de longen als eerste aangedaan waarbij de volgende symptomen kunnen optreden:

  • hoesten
  • bloed hoesten
  • gewichtsverlies
  • 's nachts zweten
  • pijn in de borstkas

De tuberkelbacterie kan echter alle organen in het lichaam besmetten.

Vaccinatie tegen TBC

Vaccinatie tegen Tuberculose biedt levenslang bescherming. Omdat TBC in veel tropische landen nog veelvuldig voorkomt, moet u gevaccineerd worden. TBC komt veel voor in Azië, Zuid-Amerika en Afrika. De vaccinatie wordt het BCG vaccin (Bacille Calmette-Guérin) genoemd. Voordat u het vaccin krijgt wordt eerst getest of u het vaccin verdragen kunt. Dit gebeurd door een kleine kras op de huid. Er wordt daarmee gekeken naar de reactie op het vaccin. U krijgt het vaccin ruim voor de reis, ten minste zes weken voor u vertrekt. Als de huid na het krasje goed reageert mag u gevaccineerd worden. Het vaccin beschermd u uw leven lang. Het Bacille Calmette-Guérin vaccin laat een litteken achter, laat u daar over goed informeren. Ook kunt u last krijgen van tijdelijk zwelling van lymfeklieren. Het vaccin biedt bescherming tegen veel soorten TBC, maar niet tegen alle.

Open TB

Met open long TB of open longtuberculose wordt bedoelt dat er in het slijm wat wordt opgehoest, tuberculose bacteriën worden gevonden. Open TB is erg besmettelijk.

Lymfeklier tuberculose

Bij lymfeklier tuberculose bevinden zich zwellingen in de lymfeklieren. Hoewel het bij TBC meestal om een longziekte gaat, kan tuberculose echter op alle plaatsen in het lichaam voorkomen, zoals in de organen, botten en hersenen. Ook wordt TBC vaak geconstateerd in de hals lymfeklieren.