Transvet. Waarin zitten transvetten?

Transvet is zeer ongezond vet. Het is vet wat hard(er) gemaakt is, terwijl het van nature zacht vet was. Denk bijvoorbeeld aan plantaardige vetten in margarines. Transvet in producten wordt veelal in de fabrieken geproduceerd. In de natuur komen transvetten ook voor in bijvoorbeeld melkproducten. Dit wil niet zeggen dat zuivel producten direct ongezond zijn. Met name de vloeibare onverzadigde vetten die door mensen gehard en verzadigd worden, zijn schadelijk voor de gezondheid. Nog schadelijker dan gewone harde vetten.

Transvet wat in de fabriek tot stand komt, is zeer ongezond vet. Op die manier wordt van nature vloeibaar vet gehard, zoals plantaardige olie, zodat het geschikt wordt gemaakt voor steviger producten zoals margarine, frituur, kant en klare cake en dergelijke. U wordt er niet alleen dik van, maar het is ook slecht voor u hart en vaten. (Lees meer over afvallen bij overgewicht.) Transvetten komen bijvoorbeeld voor in:

  • verschillende margarinesoorten
  • braadvetten
  • bakvet
  • koek
  • sausen uit pakjes
  • deegsoorten
  • frituurvet
french_fries.jpg

Lekker ongezond. Frituren in olie is beter

Niet altijd staat op de etiketten hoeveel transvetten een product bevat. Dit is zorgelijk. U kunt daarom het beste kant en klare vetten en margarines vermijden. Kies voor vloeibare olie om te frituren die niet uit de fabriek komen (geen Becel!) en ook geen vetten die hard zijn. Producten waarvan bekend is dat ze transvet bevatten, mogen niet meer dan 1% bevatten.

Transvet herkennen

Transvet op het etiket herkennen? Let op de volgende termen:

  • Bevat Transvet
  • Bevat gehard vet
  • Bevat gedeeltelijk geharde olie/vet
  • Bevat gehydrogeneerd vet
  • Bevat gedeeltelijk gehard vet

Bron: voedingscentrum.nl