Tietze, het syndroom van. Wat is het syndroom van Tietze?

Tietze, het syndroom van Tietze veroorzaakt pijn op het borstbeen, omdat kraakbeen, wat de ribben, het borstbeen, de sleutelbeenderen en de ruggenwervels met elkaar verbindt, ontstoken is. Het gevolg is pijn op het borstbeen en de ribben, in en uit ademen en bij aanraking. De pijn gaat vaak na enkele dagen weer over, maar helaas is dat niet altijd het geval. Het syndroom van Tietze kan ook chronische pijn veroorzaken. Wat is het syndroom van Tietze?

Het Syndroom van Tietze is een ontsteking van kraakbeen, waarbij erge pijn op het borstbeen wordt ervaren. Het is niet bekend hoe dit syndroom ontstaat. Het kraakbeen is ontstoken en kan zo erg ontstoken raken dat er bult vorming optreedt. Het kraakbeen wat ontstoken is geraakt doet ook pijn bij bewegen. Het borstbeen, de sleutelbeenderen en de ruggenwervels, zijn met elkaar verbonden door beweegbaar kraakbeen. Als dit kraakbeen ontstoken raakt, kunt u zich voorstellend at dit erg pijnlijk is. Het kraakbeen kan opzwellen en ook het kraakbeen onderaan het borstbeen kan opzwellen. De pijn wordt als volgt gelokaliseerd:

  • borstbeen
  • sleutelbeenderen
  • rug
  • schouders
  • nek
  • armen
  • overige

Er kunnen zwellingen en warme rode zwellingen ontstaan. Ook kan er pijn zijn bij hoesten, niezen, aanraking of druk uitoefenen op de plekken, ademhaling, beweging. Pijn op de borst is iets anders dan het borstbeen. Heeft u pijn op de borst die niet bij beweging erger wordt, dan kunnen uw klachten ook met uw hart te maken. Pijn op de borst kent verschillende oorzaken. Bij pijn op de borst of pijn op het borstbeen, kunt u altijd het beste contact opnemen met een arts.

Syndroom van Tietze, wat nu?

Als u het syndroom van Tietze heeft wordt dit meestal behandeld met pijnstillers en eventueel met gerichte oefeningen. Meestal gaat het vrij snel over, maar soms ontstaan chronische klachten. Als u pijn- of ander soort medische klachten heeft, neem dan contact op met uw huisarts.