The ModelConvention 2013

Mariana Verkerk en Mauritz Briet organiseren elk jaar de Nederlandse ModelConvention. In 2013 al voor de achtste keer. De The Modelconvention werd in de RAI in Amsterdam gehouden, op de laatste dag van de huishoudbeurs. Op 24 februari was het dan zover, honderden meisjes en jongens hadden een entreebewijs gekocht om deel te nemen aan het evenement en zichzelf te laten bewonderen door internationale modelscouts.

Via de The Modelconvention worden elk jaar wel weer een aantal modellen gescout die internationaal aan de slag kunnen. Uitstraling, postuur, schoonheid, al dit soort dingen kunnen een rol spelen als wordt bepaald waarom een model wel of niet geschikt is. Fashionmodellen moeten nog steeds lang zijn, voor kleine modellen die niet meer in de groei zijn, is daardoor de kans verkeken om gescout te worden door de bureaus die modellen naar de beroemde catwalkshows kunnen begeleiden. Maar er zijn ook bureaus die verder kijken dan die paar centimeter meer of minder. Bureaus die nieuwe interessante gezichten zoeken, bijvoorbeeld voor reclamefoto's, casting voor film, of voor TV commercials.

Mariana Verkerk en Mauritz Briët

Mariana Verkerk is in Nederland vooral bekend van onder andere Hollands Next Top Model. Samen met programmamaker Mauritz Briët organiseert en begeleid zij The Modelconvention. Jaarlijks komen via Model Scouts Network BV internationale modelscouts naar Nederland om het evenement in de RAI bij te wonen. Elk jaar worden er wel nieuwe modellen ontdekt. Zowel vrouwelijk als mannelijk. Ook waren er scouts die op zoek waren zijn modellen met een maatje meer, die trend zet zich dus ook voort. En terecht als je beseft dat ongeveer de helft van de Nederlanders een maatje meer heeft.

Catwalk workshop Marina Verkerk

Deelnemers aan de Modelconvention kregen eerste en catwalk workshop van Mariana Verkerk. Daarna konden ze over de catwalk paraderen voor de modelscouts en fotografen.

Optredens

Ook Yes-R was aanwezig, en gaf er een kort optreden.

Modelscouts

Modelscouts zaten achter tafels en alle modellen hadden ene eigen nummer in de vorm van een stikker op hun kleding. Alle modellen liepen langs de modelscouts, eenmaal zonder foto's, nog ene keer met twee foto's. De modelscouts zien dan meteen of je fotogeniek bent.

Wat is een CallBack?

Een CallBack is een term die gebruikt wordt door modelscouts die bepaalde modellen terug willen zien. De callbacks worden achter de schermen bepaald en daarna omgeroepen. Als je een CallBack kreeg werd je na afloop in een aparte ruimte waar de agenten van de bureaus aan tafels zaten, voorgesteld aan de modelscouts. Ze stellen vragen, schrijven je gegevens op en geven je hun kaartje. Daarna kan er een blijvend contact uit voorkomen, of niet. Het is geen garantie dat je gekozen wordt.

Overzicht modellenbureaus 2013

  • Touche Models
  • Max Models
  • Tjarda Model Manegement
  • Name Models
  • Ego's Model Agency
  • Future Faces Model management
  • Skin Model management
  • ID Model management
  • Fresh Model management
  • Galucci
  • Alpha Male
  • ShowPony
  • 020mc (020Models and casting)
  • A MIllion Faces
  • Tony JOnes
  • Ford Models
  • Women Management
  • Wilhelmina Models
  • IMG Models
  • Two Management
  • Donna Models
  • Bravo
  • Wizzard
  • M+P
  • Storm Model Management
  • First Model Management
  • Up Models
  • Why Not Model Management
  • Jill Models
  • Vivienne
  • Mega Models