Symptomen zwangerschap. Zwanger worden. Wat zijn de eerste verschijnselen?

Symptomen zwangerschap. Wat zijn de eerste verschijnselen?
De eerste symptomen van een zwangerschap kunnen gemakkelijk onopgemerkt blijven. Toch zijn er wel verschijnselen die je herkennen kunt. Voordat je overtijd bent zijn er namelijk al tekenen dat je zwanger bent. Welke zijn dat? De eerste symptomen herkennen van een vroege zwangerschap, dus nog voordat je overtijd bent of daarna.

Zwanger worden. Symptomen zwangerschap

De eerste symptomen herkennen. Gemakkelijk is het niet, omdat de bevruchting nog maar zo kortgeleden heeft plaatsgevonden. Als je eenmaal overtijd bent dus als je menstruatie uitblijft, dan ga je de verschijnselen snel beter herkennen. Als je een zwangerschapstest gedaan hebt die positief blijkt, heb je natuurlijk pas bevestiging
dat het inderdaad klopt. Welke verandering vindt er plaats in je lichaam als je zwanger bent, nog voordat je overtijd bent? En welke signalen daarna?

Pijnlijke borsten

Een van de eerste kenmerken van zwangerschap zijn de pijnlijke borsten. Borsten kunnen echter ook gevoelig zijn als je ongesteld moet worden, maar toch voelt het bij een prille zwangerschap iets anders aan. Er is meer spanning en de borsten kunnen voller aanvoelen. Onder invloed van hormonen zetten je melkklieren in je borsten namelijk wat uit. Aanraken van de borsten kan in deze periode zelfs onprettig aanvielen, alsof het een beetje pijn doet. De tepels kunnen extra gevoelig zijn. Net als de zijkanten van de borsten. Je kunt deze verschijnselen al voelen voordat je overtijd bent.

Smaak verandert of misselijk?

Soms is het duidelijk dat je smaken anders proeft. Je vindt dingen die je eerst lekker vond ineens niet zo lekker meer smaken. Of je wordt snel misselijk. Ook geuren kunnen soms anders ruiken. Sterker of scherper of gewoon anders. Je kunt ook al misselijk zijn voordat je overtijd bent. Vooral in de ochtend komt het veel voor. Ook bij het zien van bepaald eten of het ruiken van bepaalde geuren, kan je misselijk worden. Overgeven kan voorkomen en de misselijkheid kan wel een maand of vier aanhouden. Een enkele keer houdt het langer aan en het komt soms ook wel voor dat een zwangere vrouw helemaal niet misselijk wordt tijdens de zwangerschap. Als je nog maar net zwanger bent en je menstruatie blijft uit, kan je al voor het eerst misselijk worden. Het wordt veroorzaakt door de toename van hormonen in je lichaam. Je bent dan vaak ’s morgens niet zo lekker. Ochtendmisselijkheid wordt het genoemd.

Moe

Moe, slaperig, het gevoel dat je minder energie hebt. Ook dat kan duiden op een vroege zwangerschap. Ook later in de zwangerschap kan je nog last hebben van moeheid, omdat het kindje dan groeit en dat vergt energie.

Temperatuur iets hoger

Je lichaamstemperatuur kan iets stijgen als je zwanger bent. Als je overtijd bent en je temperatuur is hoger dan je gemiddelde temperatuur (gemiddeld ligt meestal rond de 37) dan kan je het beste een zwangerschapstest doen.

Buikpijn, trekkend gevoel in de buik

Als je heel kort zwanger bent kun je een sterk optrekkend gevoel in je onderbuik waarnemen. De banden van de baarmoeder reageren onder invloed van de hormonen namelijk met het oprichten van de baarmoeder. Het kan een zeurend gevoel geven, of wat stekend ervaren worden. Vaak voel je de pijn aan beide kanten van je baarmoeder.

Plassen. Vaker.

Bij een prille zwangerschap moet je al snel vaker plassen. Je baarmoeder krijgt iets meer volume en drukt wat op de blaas. Je nieren maken meer urine aan. Daardoor moet je vaker naar de wc.

Verdrietig of juist blij

Onder invloed van hormonen kan je je een beetje anders voelen. Misschien moet je sneller huilen of misschien voel je je een beetje bedrukt of somber.

Zwanger of niet?

Bovenstaande verschijnselen hebben een nadeel. Ze zijn gemakkelijk te verwarren met de verschijnselen die je hebt als je ongesteld moet worden. Alleen een zwangerschapstest biedt zekerheid om vast te stellen of je zwanger bent of niet. je kunt testen kopen via de huisarts of bij een drogist of online apotheek.