Stress herkennen, stress verminderen

Veel mensen hebben last van stress, vaak zelfs zonder dat ze het zelf doorhebben. In onze maatschappij kan het bijna niet anders dan dat u vroeg of laat te maken krijgt met stressvolle zaken. Als u er bij stilstaat dat mensen pas de laatste decennia te maken hebben met intensieve maatschappelijke en technologische prikkels die veel stress veroorzaken, herkent u wellicht uw eigen stressklachten beter.

Sociale media heeft voor en nadelen. De voordelen liggen voor de hand. Via sociale media heeft u snel contact met andere mensen, dat kunnen vrienden zijn, maar ook relaties voor werk. Het gebruik van computer, laptop, smartphone of andere apparaten die met internet verbonden zijn, veroorzaken echter ook meer stress dan u op het eerste gezicht misschien zou verwachten. Om enkele voorbeelden te geven:

  • u bent continu bereikbaar voor anderen
  • u voelt zich geroepen snel te reageren
  • anderen weten of u online geweest bent
  • u heeft het gevoel alles te moeten bijhouden
  • u probeert de laatste berichten te lezen en adequaat te reageren
  • u wordt regelmatig gestoord door ringtones of het geluid van WhatsApp of andere waarschuwing dat er berichten zijn binnengekomen via internet contacten
  • Er komen steeds meer social media platforms bij waar u zich kunt aansluiten, en wat dus nog meer tijd kost

Dit lijkt misschien geen groot probleem omdat u niet beter meer weet, maar contact met anderen slokt door de groei van sociale media voor u het weet zoveel tijd op dat u voor andere dingen al snel te weinig tijd overhoudt. Wanneer was de laatste keer dat u languit in het gras lag te luisteren naar de tjilpende vogels in de ruisende bomen? Hoeveel tijd brengt u door met uw gezin, familie of vrienden? Komt u nog aan uw hobby's toe? Zo ja, slaapt u dan nog genoeg?

Werken, Whappen, Chatten

Het privéleven van veel mensen lijdt onder de druk die de combinatie van werk, sociale media en privézaken veroorzaken. Nog geen honderd jaar geleden bestond het leven van mensen uit het voeden van kinderen en het opvoeden. Werken en daarna ontspannen. Hoewel de mensen vaak lange werkdagen maakten, was er in de vrije tijd waarschijnlijk veel minder stress. Men kon een boek lezen of een gesprek voeren, een spelletje ganzenbord spelen of gewoon een paar uurtjes luieren. Mensen gingen ook vroeger naar bed en ook al wonen mensen al eeuwen in huizen, men maakte een eeuw geleden nog min of meer deel uit van een leven in de natuur. Men verbouwde groentes en fruit, men luisterde naar de vogels in plaats van naar een radio, en contacten op afstand werden onderhouden per brief. Tegenwoordig heeft men meer stress te verduren dan de eeuwen hiervoor.

Beeld en geluid

Via TV en internet worden mensen, jong en oud, geconfronteerd met de meest schokkende beelden. Beelden die men vroeger feitelijk niet snel te zien zou krijgen. Onze geest krijgt geen moment rust meer. We moeten alle beelden en nieuwsberichten continu verstouwen en toch proberen geluk en vertrouwen te houden in elkaar. Stress komt van alle kanten op ons af. Via de maatschappij, en in onze vrije tijd via social media, tv en radio. Het is de kunst om aan stress te ontsnappen. Hoe u dat doet kunt u lezen op stressplein.eu

Stress verschijnselen

Stress herkennen is niet heel moeilijk. Toch komt het vaak voor dat mensen veel stress hebben terwijl ze niet doorhebben dat dit zo is. Stress is verweven met een leven waarin continu te veel van ons gevergd wordt, door anderen, maar ook door onszelf. Om dit te veranderen zult u meestal keuzes moeten maken. Maar als u bewust stress gaat vermijden, zal u er een heel plezierig leven voor terugkrijgen, en mogelijk ook een langer leven.

Geestelijke stress uit zich (mogelijk) in:

  • Het gevoel dat u almaar haast heeft
  • Moeite om u te concentreren
  • Vergeetachtigheid
  • Sombere gedachten
  • Wisselende stemmingen
  • Angst
  • Paniekaanvallen
  • Lusteloosheid
  • Wellicht te veel drinken of roken
  • Licht gevoel in het hoofd
  • Libidoverlies
  • Spanningen in relaties
  • Overeten of juist te weinig eten
  • Overige

Bovenstaande verschijnselen hoeven uiteraard niet allemaal tegelijkertijd voor te komen.

Lichamelijke stress uit zich mogelijk in:

  • Slecht slapen
  • Overdag moe zijn
  • Pijn in rug, schouders of nek
  • Tintelende vingers
  • Benauwd gevoel
  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn en/of buikpijn
  • Pieptonen horen of geruis horen
  • Hyperventileren
  • Maagklachten
  • Bloeddruk te hoog
  • Overgewicht of juist afvallen
  • Overige

Stress is een sluipmoordenaar. Uw lichaam slijt sneller en de kwaliteit van uw leven lijdt er onder. Ook relaties kunnen te lijden hebben onder stress. Als u merkt dat u last heeft van stress probeer dan een paar uur per dag tijd voor uzelf en uw gezin of vrienden vrij te maken. Zet de tv, de smartphone en de computer 's avonds eens wat eerder uit en geniet eens van een goed boek, een gezellig gesprek, of van een warm bad.