Stress symptomen, herkennen en behandelen

Stress maakt veel kapot. Je kunt stress hebben van zeer veel situaties, bijvoorbeeld van je werk. Bij last van stress heb je onvoldoende innerlijke rust en je kunt ook fysieke klachten krijgen, of burn-out raken, overspannen gedrag vertonen, slecht slapen, enzovoorts. Hoe kan je symptomen van stress herkennen en wat je doen om goed met stress om te gaan, zodat je er juist minder last van zal hebben?

Als je veel stress hebt ben je vaak (of vaker) aan het piekeren. Je kunt piekeren over dingen uit het dagelijks leven, maar ook over zaken die vroeger gebeurd zijn of juist over de toekomst. Ontspannen is voor mensen met teveel problemen moeilijk. Je kunt zenuwachtig zijn en je rusteloos voelen. Van stress kan je ook sneller kwaad worden, of juist op een andere manier emotioneel. Ook kan je je opgejaagd voelen, bang en somber.

Minder stress in je leven

Stress veroorzaakt veel problemen. Een beetje stress, bijvoorbeeld tijdens het meedoen aan een wedstrijd of tijdens een examen, is een natuurlijke reactie van je geest en lichaam op een spannende situatie. Heb je echter dagelijks stress van je werk of andere omstandigheden, levert het je vooral problemen op. Je kunt overspannen raken of zelfs op een fysieke manier ziek worden. Stress is niet gezond en het is van belangd at je stress mindert. Mensen die zich kunnen ontspannen hebbend at vaak geleerd, geleerd om anders om te gaan met stress, met bijvoorbeeld Nooit meer zorgen of stress.

Stress herkennen

Niet iedereen heeft door dat hij/zij last heeft van teveel stress. Het kan echter een scala aan klachten veroorzaken, zoals:

  • slechter slapen
  • vermoeidheid
  • minder eten of juist meer eten
  • angsten
  • rusteloosheid
  • piekeren
  • angstig
  • paniekerig
  • concentratieproblemen
  • vergeetachtigheid
  • juist helemaal niet dromen
  • sombere buien
  • zenuwachtigheid
  • opgejaagd
  • wisseling van stemmingen
  • lusteloosheid
  • gevoelig voor verslavingen
  • gevoelig voor prikkels
  • duizelig
  • warrig

Bovenstaande klachten kunnen ook samenhangen met andere aandoeningen, situaties of ziektes. Het is daarom het beste om uw klachten met een dokter te bespreken.