Sousvide koken en recepten

SousVide koken is een zeer gezonde manier van koken die steeds meer aan populariteit wint. SousVide is niet nieuw. Al rond 1985 werd deze manier van vacuüm koken toegepast door George Pralus. Het is als het ware herontdekt door de meest moderne koks van deze tijd. Met deze methode kookt men heel gezond en de smaak van het eten wordt sterker en zuiverder.

Sous-Vide wordt ook wel vacuüm garen genoemd. Het eten wordt vacuüm verpakt en dan gaar gekookt bij lagere temperatuur dan gewoonlijk, namelijk tussen 60 (niet lager!) tot maximaal 99 graden (niet hoger). Vervolgens wordt het eten snel gekoeld en bewaard bij een temperatuur iets boven het vriespunt. Grote voordelen van deze wijze van koken zijn:

  • smaak is veel beter
  • voedingsstoffen worden optimaal behouden
  • langer houdbaar
  • het eten behoud vocht en structuur

Wat heeft u nodig om zelf Sousvide te gaan koken?

KbYBrC

Kerngezond voedsel met SousVide koken

Sous Vide is gezond eten

Omdat het eten vacuüm en met lage temperaturen bereid worden, ondergaat het voedsel opvallende veranderingen. Het eten blijft as het ware completer, beschadigd niet door oververhitting en behoud sappen en smaak. Gerechten komen beter tot hun recht, smaken zachter en malser. Ook vlees wordt opvallend zacht en lekker. Vitaminen en mineralen raken niet verloren. Het is erg gezond eten. Geur en smaak zijn oorspronkelijker.

Recepten

Recepten om SousVide te koken vindt u in de handleiding: Sous Vide Cuisine.