Slaaptekort of slapeloosheid, wat kun je er tegen doen?

Slapeloosheid of slaaptekort. Ieder mens heeft wel eens een periode dat hij of zij slecht slaapt gedurende het leven. Slapeloosheid kan ontstaan door stress, spanningen, pijn, verdriet, piekeren, positieve of negatieve spanning, enzovoorts. Maar ook het drinken van te veel koffie of alcohol kan slapeloosheid veroorzaken.

Er is niet een enkele reden aan te wijzen waardoor slapeloosheid of slaaptekort ontstaat. Het kan een psychische oorzaak hebben, maar ook een lichamelijke. Er zijn wel een aantal dingen die gedaan kunnen worden om slapeloosheid te voorkomen.

Om slapeloosheid te voorkomen moet u spanningen en een ongezonde levenswijze zien te voorkomen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar toch kan een mens zoveel mogelijk stress vermijden door:

  • Te relativeren: Zaken waar u niets aan kunt veranderen worden er niet beter op door er over te piekeren en meesstromen met de stroom en er niet tegenop zwemmen, kan dan beter zijn
  • Afleiding en ontspanning zoeken zodra dat kan
  • Sociale contacten kunnen van groot belang zijn
  • Omring u met mensen die u een goed gevoel geven
  • Hulp zoeken als u er niet uitkomt

Hulpmiddelen om slaaptekort te voorkomen zijn:

  • Warme melk
  • Massage
  • Yoga oefeningen
  • Voldoende beweging en frisse lucht overdag
  • Goede ventilatie in de slaapkamer
  • Lekker warm bad voor het slapen gaan (ook weer niet te heet)
  • Ontspannend boek lezen
  • Radio luisteren
  • Ontspanningsoefeningen
  • Klassieke muziek of andere rustgevende muziek

Als uw gedurende meerdere dagen niet goed kunt slapen en niks helpt, neem dan contact op met uw huisarts. Er zal dan gekeken worden waar de slapeloosheid vandaan komt en wat u tegen het slaaptekort kunt doen. Soms worden slaapmiddelen (ook wel slaaptabletten of slaappillen genoemd) of angst remmende medicijnen voorgeschreven. Op termijn kunnen dat soort middelen wennen en verslavend zijn, dus meestal krijgt u het maar voor korte tijd (een maand of korter) voorgeschreven.