Sinterklaasgedicht schrijven, hoe doe je dat?

Sinterklaasgedicht zelf schrijven, zelf maken. Bij Sinterklaas horen gedichten. De een schudt ze zo uit zijn mouw, de ander vindt het moeilijk. Maar iedereen kan Sinterklaasgedichten schrijven. In dit artikel geef ik je de beste tips voor het schrijven van leuke Sinterklaas gedichten. U kunt ook kant en klare boekjes kopen met de leukste Sinterklaasgedichten Bekijk hier de boekjes met Sinterklaasgedichten (Vandaag besteld is morgen in huis).

Om een goed Sinterklaasgedicht te schrijven heb je een paar dingen nodig: Ten eerste moet je iets over de persoon weten voor wie je een gedicht wilt schrijven. Soms komt het voor dat je een Sinterklaasgedicht moet schrijven voor iemand die je helemaal niet kent, dat is meestal moeilijker. Toch is het ook dan mogelijk om een leuk sinterklaas gedicht te schrijven. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Het cadeautje waarbij het gedicht geschreven wordt, kan als onderwerp in het gedicht voorkomen.
  • Waar moet het gedicht over gaan?
  • Hoe oud is de persoon voor wie je het gedicht schrijven wilt?
  • Ken je bepaalde zwakheden van deze persoon? (bijvoorbeeld: altijd te laat komen of altijd op dieet of wil al jaren stoppen met roken of iets anders…)
T1veuJ

Hoe schrijf je een sinterklaasgedicht?

sinterklaasgedichten staan bekend vanwege de rijm. Veel mensen vinden rijmen moeilijk en omdat ze weinig ervaring met rijmen hebben, gaan ze vaak slagrijmen. Slagrijm klinkt snel verkeerd. Slagrijm is rijmen per zin, dus zo:

Sint zat te denken
wat hij jou moest schenken
hij kreeg weinig wenken
hij moest dus een traantje plenken

Zoals je ziet rijmt bij slagrijm elke zin op de volgende en dan krijg je al snel het effect van heel onhandig en slecht rijm, waarbij er ook nog eens gekozen is voor woorden die toevallig rijmen, maar die eigenlijk verder nergens op slaan. Slagrijm wordt in een schema zo aangegeven:
a
a
a
a

Dat wil zeggen dat de a staat voor een bepaalde klank en die klank komt als rijm dus terug in elke volgende regel, bijvoorbeeld: zwijg, rijg, vijg, hijg…
Kies dus niet voor slagrijm, maar bijvoorbeeld voor omarmend rijm. Wat is dat?

sinterklaasgedicht met omarmend rijm schrijven

Omarmend rijm heeft ene ander rijmschema, namelijk:
a
b
a
b

De eerste en de derde regel rijmen dan dus op elkaar
en de tweede en de vierde regel rijmen ook op elkaar. Bijvoorbeeld:

Sinterklaas, die oude wijze man
heeft veel gehoord over jouw boevenstreken
hij weet wel dat je beter kan
maar je hebt zo je gebreken

Het a-b-a-b rijmschema (of omarmend rijm) geeft veel meer rust aan een gedicht dan slagrijm. Kies ud voor omarmend rijm als je een sinterklaasgedicht gaat schrijven, waarbij je dus de eerste en de derde regel op elkaar laat rijmen, en ook de tweede en de vierde regel op elkaar laat rijmen.

Cliché mijden

Ziezo, je zal nu geen slagrijm kiezen, dus je gedicht zal daardoor beter worden. Een andere fout die veel onervaren dichters nogal eens maken, is kiezen voor cliché teksten. Cliché wil zeggen dat het gedicht verre van origineel is. Bij sinterklaasgedichten is een heel bekend cliché:

Sinterklaas zat te denken
wat hij jou nou eens zou schenken

Kies nooit voor dat soort zinnen. Ze zijn al honderdduizend keer gebruikt en leiden zelden tot een aardig gedicht. Begin je gedicht eens heel anders. Laten we eens wat uitproberen met omarmend rijm:

Sinterklaas is ooit ook jong geweest, zoals jij
hij was ook toen al dol op speelgoed, en dat is zo gebleven
nu maakt hij heel graag kinderen blij
door al zijn speelgoed weg te geven

In bovenstaand couplet zit omarmend rijm en dankzij de rijmwoorden aan het eind van de zinnen, vormt zich als vanzelf een gedicht wat niet zo cliché begint. Probeer nu zelf een gedicht te schrijven met omarmend rijm. Maak coupletten van ongeveer 4 regels.

Rijmtip

Wil een woord niet rijmen op iets anders? Formuleer je zin dan anders, voorbeeld:

Weet je wat het probleem is met Jochem?
Hij peutert vaak in zijn neus…

Jochem zou een naam kunnen zijn waarop je weinig rijmen kunt, formuleer je zin dan
anders, bijvoorbeeld zo:

Jochem heeft een probleem
Hij peutert vaak in zijn neus
zoals hij is er maar een
maar die neus vindt Sint geen beste keus

Waarmee ik maar wil zeggen dat je een zin ook anders kunt formuleren, waardoor er nieuwe mogelijkheden om te rijmen, ontstaan. Doe je best!

Leuke sinterklaascadeautjes

Bij Neckermann, van Games tot speelgoed tot PC vind je werkelijk voor alle leeftijden cadeautjes. Van speelgoed tot eReaders, van TV's tot kleren, Van games tot playmobil of Lego, zelfs cadeaubonnen kan je er vinden.