Sinterklaas gedichten. Hoe schrijf je een Sinterklaas gedicht?

Sinterklaas gedicht schrijven. Hoe schrijf je een Sinterklaas gedicht? Sinterklaasgedichten zijn de (vaak rijmende) gedichten die bij de pakjes zitten. Een Sinterklaasgedicht is vaak een gedicht met een knipoog. De ontvanger van het pakje wordt gewezen op zijn of haar tekortkomingen en kwaliteiten. Vaak heeft het gedicht ook betrekking op de inhoud van het cadeautje.

Sinterklaasgedicht schrijven. Een rijmwoordenboek is een boek waarmee je heel gemakkelijk rijmen kunt. Hoe schrijf je een Sinterklaasgedicht? Ten eerste is het belangrijk dat het gedicht niet al te cliché is. Probeer standaard openingszinnen te vermijden. Een voorbeeld van een zeer bekende cliché zin voor een Sinterklaasgedicht, is:

  • Sint en Piet zaten te denken, wat ze jou dit jaar eens zouden schenken

Bovenstaande zin is al zo vaak gebruikt voor een Sinterklaasgedicht, dat je meteen denkt, oef, wat een slecht gedicht. Probeer dus origineler te zijn. Eigenlijk is dichten niet zo moeilijk, juist omdat je rijmen mag. Toch zitten er ook nadelen aan rijm. Lelijk rijm is bijvoorbeeld slagrijm. Slagrijm is rijm waarbij elk laatste woord van de eerste zin, rijmt op de volgende zin. Voorbeeld van een slecht sinterklaasgedicht met slagrijm:

Sint en Piet zaten te denken
Wat ze jou dit jaar eens zouden schenken
Piet bedient Sint op zijn wenken
wat zal je krijgen, zul je denken?
Zijn het veel geschenken?
Of zal Sint je alleen maar wenken
enzovoorts, enzovoorts

Elk laatste woord rijmt op het laatste woord van de vorige zin, het barst van de clichés en er zit helemaal geen variatie in. Origineel is het ook al niet. Vermijd dus slagrijm, kies eens voor een ander soort rijm, bijvoorbeeld omarmend rijm waarbij het laatste woord van een zin, rijmt op het laatste woord van de op een na volgende regel. Voorbeeld:

Sinterklaas is een oude man
bij jouw leeftijd vergeleken
Maar hij kent jou wel bij naam
en hij kent ook al jouw streken

Je ziet nu dat de 2e en de 4e regel op elkaar rijmen met de klank 'eken'. Je mag ook gebruik maken van schijn-rijm. Dat is rijm wat ogenschijnlijk rijmt, zoals hier onder:

Sinterklaas is een oude man
maar hij is jou niet vergeten
Hij kent jou wel bij naam
en hij kent ook al jouw streken

'Eten' en 'eken' rijmt eigenlijk niet volledig, maar toch past het prima in de klank. Dat mag dus ook.

Sinterklaas gedichten schrijven

Om een leuk of goed Sinterklaasgedicht te schrijven moet je bijtijds beginnen met schrijven. Niet op het laatste moment een gedicht uit je mouw schudden, want dan krijg je al snel clichématige, saaie gedichten barstensvol slagrijm. Maak van tevoren een lijstje.

  • Welke boodschap wil je met het gedicht overbrengen?
  • Oefen eerst met rijmwoorden
  • Wees niet tevreden met de eerste de beste zin, probeer verschillende zinnen uit en probeer op verschillende woorden te rijmen
  • Werk met coupletten (bijvoorbeeld steeds een couplet van 4 regels)
  • Lees het gedicht een paar maal hardop voor om te horen of de rijm mooi valt
  • Vermijd clichématige regels

Laatste regels van een Sinterklaasgedicht

De laatste regels van een Sinterklaasgedicht zijn ook belangrijk. Het is immers je slotbetoog van het vers. Ook hier eindig je niet met iets wat al zo vaak gedaan is. Je probeert origineel te zijn. Maak een lijstje van woorden die rijmen op je surprise, bijvoorbeeld als je als surprise een lappenpop is, maak je zo'n lijstje:

  • stop
  • op
  • drop
  • hop
  • top
  • fop
  • dop
  • snob
  • klop
  • enzovoorts

Welk woord kan je in zo'n geval gebruiken voor je laatste zin? Probeer enkele zinnen uit en maak er iets leuks van!