Scrabble spelen? Alles over Scrabble

Scrabble is een enorm populair bordspel. U kunt Scrabbelen in Nederlands, maar ook in Engels of andere talen. Met de App Wordfeud is Scrabble ook digitaal immens populair geworden. Scrabble is van oorsprong een bordspel. De bedoeling van het spel is om woorden te leggen met 7 letters. De letters staan op houten blokjes, en elke letter heeft een bepaalde waarde, de zogenaamde letterwaarde. Ook op het bord, wat uit vakjes (op het formaat van de letters) bestaat, komen bepaalde waardes voor. Daardoor kan een letter meer waard worden door een letter op dat vakje te leggen. Ingewikkeld? Nee hoor, als je eenmaal scrabble speelt ontdek je meteen hoe eenvoudig de regels eigenlijk zijn, maar ook hoe verslavend scrabble is.

Het originele Scrabble spel bestaat al vele jaren en is niet alleen een leerzaam bordspel, maar ook enorm gezellig en uitdagend. Voor kinderen is Scrabble (Scrabble Junior) goed voor hun taalontwikkeling, spelling en woordenschat.

Scrabble soorten?

Er bestaan inmiddels veel verschillend soorten scrabble, maart de hoofd spelregels zijn in grote lijn hetzelfde. Het gaat erom om woorden te verzinnen en daarmee zoveel mogelijk punten te behalen. De waarde van de punten wordt bepaald door de letterwaarde en de waarde van een woord. De waarde van een woord wordt bepaald door de letterwaarde van de afzonderlijke letters van dat woord bij elkaar op te tellen. Woordwaarde kan verdubbeld worden of verdriedubbelt door ze op strategische plaatsen op het spelbord te leggen. Woorden moeten altijd een werkelijke betekenis hebben, moeten altijd goed gespeld worden en het spel kan met of zonder hulpmiddel zoals een woordenboek, gespeeld worden. Er zijn in de loop der jaren verschillende soorten scrabble bedacht, met kleine variaties op het originele bordspel. Bijvoorbeeld:

  • Het originele Scrabble
  • Scrabble Junior
  • Scrabble Strijd
  • Scrabble Dash
  • Wordfeud (via App-Store0
  • overige

Alle Scrabble spelen (uitgeonderd wordfeud natuurlijk) kunt u verkrijgen via: deze bekende website

Scrabble is wereldwijd populair. Zelfs de Simsons spelen scrabble

Wordfeud downloaden?

Als u Wordfeud wilt downloaden voor uw smartphone (iPhone), iPod of iPad, dan heeft u een Apple ID nodig om in te loggen bij de App-Store. Lees meer: Apps Downloaden over het downloaden van Apps van de App-Store: