Rugpijn, wat kunt u er tegen doen?

Rugpijn is een veel voorkomende klacht. Lage rugpijn of rugpijn op een andere plaats in de rug. Rugpijn is storend en vermoeiend en het beperkt u in dagelijkse dingen. Rugpijn kan spontaan ontstaan, bijvoorbeeld omdat u uw rug overbelast heeft of als u iets getild heeft op de verkeerde manier. Ook slapen op een matras waar uw lichaam niet op de goede manier ondersteund wordt, kan de boosdoener zijn bij rugpijn.

Rugpijn kent vele oorzaken. Als u bij een arts komt voor rugpijn en de oorzaak is niet duidelijk, kan er verder onderzoek plaatsvinden in de vorm van foto's laten maken en verder lichamelijk onderzoek. Een hernia is een bekende aandoening, die veel pijn veroorzaakt. Gewone rugpijn, kan behandeld worden met pijnstillers, therapie├źn en een andere lichaamshouding. Als u steeds rugpijn heeft en u bent verder goed gezond, kunt u zich afvragen of een of meer van onderstaande situaties op u van toepassing is:

  • overgewicht
  • veel zitten, thuis of op het werk
  • veel staan op het werk
  • veel bukken
  • pijn in de rug na nachtrust
  • veel staan
  • koken aan laag aanrecht
  • veel achter de computer zitten
  • veel; tillen
  • enzovoorts

Overgewicht is een van die dingen waar je rugklachten van kunt krijgen. Je lichaam moet veel gewicht meedragen en hoe zwaarder je bent hoe pittiger de rugklachten kunnen zijn. Maar ook te veel liggen of zitten kan rugklachten veroorzaken. Als je geen afwijkingen aan rug of spieren of iets anders lichamelijks hebt, is het verstandig om via fysiotherapeut eens advies in te winnen over de goede houding en het begingspatroon.