Relatie beeindigen, hoe doe je dat?

Je relatie beëindigen, het uitmaken met je partner, stoppen met je relatie… Het is niet gemakkelijk om een punt achter je relatie te zetten. Veel mensen zien er tegenop als ze het uit willen maken. Als de relatie wordt beëindigd, is de kans groot dat de ander daar emotioneel op reageert. Je moet dan sterk in je schoenen staan. Hoe kun je het het beste aanpakken? Ook voor jezelf kan het moeilijk zijn.

Om je relatie te beëindigen of het uit te maken, is het belangrijk dat je duidelijk bent. Veel mensen hebben de neiging om dubbele informatie te geven, zo van ‘ik maak het uit maar we kunnen goede vrienden blijven’ of ‘ik maak het uit maar jij zal voor mij altijd een speciaal plekje in mijn hart houden.’ Dat soort opmerkingen maken het gesprek misschien gemakkelijker voor jou, maar de ander zal er hoop door koesteren waardoor de boodschap niet duidelijk is. Beter is het om te zeggen: ‘ik maak het uit, daarom is het beter als we elkaar voorlopig niet spreken of bellen,’ of ‘het is uit dus het is beter als we elkaar voorlopig niet zien, later kunnen we misschien vrienden zijn, maar daar is het nu nog te vroeg voor.’ De ander zal het moeilijk hebben als het uit is. Die persoon moet echter wel weten waar hij/zij aan toe is en dat je het echt meent. Ook heeft je ex tijd nodig om de breuk te verwerken. Het is wel zo dat je ex de eerste tijd met vragen kan zitten, en het is belangrijk om die te beantwoorden.

Als je het uit wilt maken maar je ex nog wel wilt zien, is het waarschijnlijk zo dat je nog gevoelens voor hem/haar hebt. Dat is mooi. Liefde is mooi en tegen veel bestand. Zet niet te snel een punt achter een relatie. Een relatie is ook werken om het vuurtje brandende te houden. In elke relatie komt sleur voor. Je kunt dat doorbreken door leuke dingen buitenshuis te gaan doen met zijn tweeën en ook door op ander gebied, wat meer tijd aan elkaar te besteden.

Waarom maak je het eigenlijk uit?

Het is belangrijk dat je een goede reden geeft om de relatie te beëindigen. Speel daarbij niet op de man en maak dus geen verwijten. Leg uit dat je in deze relatie niet vindt wat je zoekt en dat je het echt uit wilt maken. Behandel je ex met respect. Jullie hebben immers ook mooie momenten meegemaakt. Heb je er lang genoeg over nagedacht? Ben je echt zeker van je zaak? Laat dan geen ruimte voor hoop, door te zeggen ‘ik wil gewoon een tijdje alleen zijn’ of ‘ik wil wat meer vrijheid.’ Wees eerlijk als je al 100% zeker weet dat je de relatie toch beëindigen wilt. Afbouwen lukt niet. Je moet duidelijk zijn. Pijn doet het voor die ander toch wel maar het is nog pijnlijker als achteraf bleek dat je hem of haar aan het lijntje hebt gehouden.

Verliefd op een ander?

Het komt vaak voor dat een relatie beëindigd wordt omdat een van de twee verliefd werd op een ander. Natuurlijk komt snel uit dat er een ander in het spel bleek te zijn en dat bedrog komt hard aan. Probeer dus eerlijk te zijn als je verliefd geworden bent. Hou ook rekening met de bedwelmende werking van verliefdheid. Je kunt als je verliefd bent je eigen partner gemakkelijk als een last gaan ervaren en van de relatie af willen om vrij te zijn om te doen en laten wat je wilt. Je vindt niets meer leuk aan je eigen partner want je bent verliefd op een ander. Als de verliefdheid weer over is kun je echter grote spijt ervaren omdat je de relatie beëindigd hebt. Je moet dus wel zeker weten wat je doet. Besef goed dat verliefdheid je blik vertroebelt. Ken je het gezegde 'liefde maakt blind'?

Uitmaken per e-mail, sms, telefoon of msn

Dit is altijd af te raden. Mensen voelen zich dan letterlijk niet waardevol genoeg om het oog in oog te zeggen. Probeer het uit te maken terwijl je tegenover elkaar zit. Wees eerlijk en duidelijk en probeer je te beperken tot de noodzakelijke onderwerpen in het gesprek. Ga bij voorkeur niet mee zitten huilen en doe geen beloftes die je niet waar kunt maken. Als je het uitmaakt laat je je niet meeslepen door emoties en herinneringen, want dat geeft veel hoop voor de ander. Probeer afstand te nemen na het gesprek en stel dat de ander eerst tijd nodig heeft om er overheen te komen. Geef geen hoop als er geen hoop meer voor die ander is. Doe echter ook niet te kil, dat is heel pijnlijk voor de ander. Probeer gewoon duidelijk te maken dat je op dit moment niet verder wilt, of tijd nodig hebt om er achter te komen wat je wilt.

Huwelijk beëindigen

Een huwelijk beëindigen is een grote stap, waar veel mensen verdriet van kunnen hebben. Kinderen en familie kunnen er diep door geraakt worden. Bij een echtscheiding is er ook vaak financieel veel te regelen. Het beste is om alles in goede harmonie te regelen, maar vaak zijn er te veel verwijten over en weer. Als er kinderen in het spel zijn is het voor hen vaak vreselijk zwaar om heen en weer geslingerd te worden tussen de verwijten van de ouders.

Bron: hoedoe.nl