Qlaira anticonceptiepil, wat zijn de voordelen?

Qlaira is een relatief nieuwe anticonceptiepil van Bayer. Deze nieuwe combinatiepil werd vanaf 1 juni 2009 gelanceerd en is sindsdien ook in Nederland verkrijgbaar. Qlaira bevat lichaamseigen oestrogenen, wat op zich nieuw is. Het gaat om het hormoon estradiol. Estradiol wordt ook door het lichaam van een vrouw aangemaakt. Tevens bevat Qlaira dienogest, (DNG) wat veel op progesteron lijkt.

Door de combinatie van hormonen van Qlaira wordt de natuurlijke cyclus nagebootst zodat ook de hormonen hetzelfde effect hebben. Deze nieuwe anticonceptiepil heeft een doseringsschema in vier fasen en een strip bevat 26 pillen, verdeeld in vier kleuren. Twee van de pillen zijn doorslik pillen (placebo’s). De pil wordt daarom gewoon doorgeslikt en er is dus geen stopperiode. Je begint de Qlaira in te nemen bij de startpijl en slikt de pil dagelijks, bijvoorbeeld op een vast tijdstip.

Pil vergeten, wat nu?

  • Als je de Qlaira pil vergeten bent in te nemen, let dan op de volgende zaken:
  • Korter dan 12 uur vergeten? Neem alsnog de Qlaira pil in en neem de pil die daarna moet worden ingenomen weer op het gewone tijdstip in
  • Langer dan 12 uur geleden? Qlaira is niet veilig meer. Gebruik de rest van de maand een condoom als voorbehoedmiddel. Als je gemeenschap hebt gehad en onzeker bent over de veiligheid, neem dan even contact op met de huisarts voor advies
  • Witte pillen vergeten: de twee witte pillen in de strip zijn doorslikpillen en deze bevatten geen hormonen. Als je die vergeet is er dus niets aan de hand, maar je mag ze niet langer dan die twee dagen vergeten zijn. Gooi ze weg om te voorkomen dat je niet meer weet hoeveel dagen je ze vergeten bent. Als je de witte pillen (die aan het einde van de strip zitten) van Qlaira langer dan twee dagen bent vergeten, is je anticonceptie de hele maand niet veilig meer. Als je gewone Qlaira pil vergeten bent, dus de pillen die een kleur hebben en dus wel hormonen bevatten, loop je kans op ongewenste zwangerschap. Langer dan 12 uur vergeten, vergroot de kans op zwangerschap behoorlijk. Korter dan 12 uur vergeten is geen probleem, neem de pil alsnog in op het moment dat je ziet dat je hem vergeten bent en neem de volgende op het gewone tijdstip in (dus niet gaan uitstellen of verschuiven). In de bijsluiter van Qlaira zit ook een schema wat betrekking heeft over het vergeten van de pil. Raadpleeg dat.

Hoeveel pillen op een dag?

Je mag niet meer dan maximaal twee Qlaira pillen op een dag slikken. Je kunt vergeten pillen niet inhalen door er meer te slikken dan twee op een dag. Neem de pil bij voorkeur dagelijks in op een vast tijdstip, en voorkom langer vergeten dan 12 uur. Heb je een pil langer dan 12 uur vergeten, bel dan even met je huisarts en neem geen risico op zwangerschap. Gebruik de rest van de maand condooms. je loopt extra risico op zwangerschap als je de pil vergeten bent in de periode vanaf dag 3 tot en met dag 24. De pil is nu eenmaal niet gemaakt om te vergeten, maar om te slikken. Neem contact op met je huisarts als je de Qlaira pil langer dan 12 uur vergeten bent en stel dat niet uit.

Qlaira en zwangerschap

Als je ondanks het gebruik van Qlaira toch vermoed dat je zanger bent, bijvoorbeeld doordat je de pil vergeten bent, neem dan contact op met je huisarts. Als er geen menstruatie of onttrekkingsbloeding optreedt aan het eind van een strip, kan dit wijzen op zwangerschap. Begin in dat geval niet aan een nieuwe strip maar neem contact op met je huisarts.

Qlaira, wat zijn de voordelen?

Volgens fabrikant Bayer heeft Qlaira minder vervelende bijwerkingen dan andere anticonceptiepillen. Dit kan echter pas met zekerheid worden geconstateerd als de pil door veel vrouwen langdurig werd geslikt en aan de hand van onderzoeksgegevens.