Politie trapt (oude) man in elkaar

Geef je mensen een beetje macht, dan zitten er altijd wel een paar ellendelingen tussen die daar niet mee om kunnen gaan en hun macht met graagte misbruiken. Helaas zitten er bij de politie ook nogal wat van dat soort kneuzen. Je kent dat wel. Van die ík-ben-altijd-de-baas types. Dat kunnen mannen zijn, maar ook vrouwen. Zo kwam in juni 2012 een duo van het politiekorps Rotterdam in opspraak. Dankzij de camera's op mobiele telefoon kan het geweld wat door agenten regelmatig gebruikt wordt, nou eindelijk eens wat vaker vastgelegd worden. En terecht. Wie zich 'de sterke arm' wil noemen, moet oppassen dat het niet de 'mishandelende arm' wordt.

Op het filmpje in dit artikel ziet u hoe (een zo op het oog) man van vijftig jaar of ouder, door de politie in elkaar getrapt wordt. De vrouwelijke agent heeft er plezier in om de man in zijn kruis te schoppen en hem zwaar te mishandelen. De mannelijke agent naast haar staat er misschien bij alsof er een drol in zijn broek hangt, maar dat is gewoon zijn bouw. Hij staat te balken als een ezel zonder hersenen, en probeert zoveel mogelijk pepperspray in het gezicht van de dronkaard te spuiten. Heerlijk toch, als je toestemming van de wet meent te hebben om openbaar geweld te plegen? Zo'n kans moet je niet laten lopen. Vooral niet als je zo'n weerloos kwetsbaar mannetje tegenkomt, die pak je gewoon flink. Die neem je te grazen. De blonde paardenstaart begint hem meteen af te tuigen. Maar ja, wie weet wat die stumpert thuis allemaal tekort komt? En wie weet welke frustraties ze met zich meedraagt omdat het binnen zo'n politiekorps natuurlijk allemaal om macht en streepjes en rangen draait. Brrr….

U ziet het, een levensgevaarlijk scharminkel krijgt door twee malloten pepperspray in zijn ogen gespoten. Als hij blind staat te waggelen en niet weet waar hij het zoeken moet van de pijn, wordt hij in elkaar getrapt. Een buitenkansje voor twee gekken. Ga zo door Rotterdamse politie! We zien zo graag dat u zichzelf voor schut zet. Dit soort agenten heeft echter niemand nodig. Ze maken Nederland onveilig en tot een land waarin je de politie niet meer vertrouwen kunt.

Politieagenten die geweld gebruiken

Als je zoiets ziet dan vraag je je toch af wat die twee bezield. Hoe ernstig beroeps-gedeformeerd moet je zijn als je een wankele dronkaard, die toch duidelijk geen enkele vorm van fysieke agressie vertoont, in elkaar begint te schoppen, een trap in zijn kruis geeft omdat je het niet laten kunt, en als toetje een knietje in zijn gezicht? Dit werd het slachtoffer overigens toegediend nadat ome en tante agent al pepperspray in zijn ogen hadden gespoten. Hij was fysiek dus al geheel weerloos. Wat een afschuwelijk tafereel. Wat een armoedige vertoning van wat politie niet zou moeten zijn. En dat in ons land, waar je toch enige beschaving en zelfbeheersing van de politie zou verwachting. Het lijkt hier GVD wel zo'n gebied waar geen hond zou willen wonen. Zo'n onderontwikkeld land waar de politie corrupt is en er op los ramt zodra ze de kans hebben… Dit koppel kan wat mij betreft in elk geval gerust die kant op emigreren. Maar ik besefte vandaag dat mensen overal ter wereld meestal maar moeilijk met macht kunnen omgaan. Geef je ze een vinger, dan nemen ze een hele arm. De arm der wet in dit geval. Voor het slachtoffer van de mishandeling houd dit in dat hij voor dit het pak op zijn lazerij ook nog betalen moest. Hij heeft namelijk een boete van bijna 500,- gekregen. Gelukkig was er een alerte passant die gefilmd heeft wat de politie uitvreet ten koste van ons belastinggeld. Schorsen die minkukels, maar dan graag voorgoed.

Zelfverdediging

De agenten mochten in eerste instantie echter gewoon weer aan het werk. (Had u anders verwacht?) Het was natuurlijk weer zelfverdediging of zo. Het slachtoffer zou natuurlijk agressief gedrag vertoont hebben wat het excessieve geweld moest goedpraten. Dat agressieve gedrag van het slachtoffer zal misschien bestaan hebben uit een paar woorden die de politieagenten niet bevielen. Misschien zei hij wel 'rotwijf' tegen haar, of misschien klaagde hij over haar slechte lichaamsgeur. We zullen het nooit weten. In elk geval moet het voor de twee agenten voldoende reden geweest zijn om de overrompelde man lens te slaan. Inmiddels zittend e agenten ziek thuis. waarschijnlijk omdat dat beter klinkt dan 'geschorst.' Falen mag in politieland niet voorkomen. Het draait allemaal om macht en eer en baasje spelen. Nou, oordeelt u zelf. Zijn er misschien nog blinden in Nederland die deze beelden op waarde kunnen schatten?