Planking

Planking, wat is dat? Bij planking is het de bedoeling dat je je lichaam zo strak als een plank houdt en dan ergens gaat liggen. Vaak laat je dan een foto nemen om de foto later te showen aan anderen en via sociale media te verspreiden. Als een plank zo stijf gaan liggen op een opvallende plek, geeft een kick. Niet bij iedereen natuurlijk, maar wel bij plankers.

Planking is een rage die in Australiƫ begonnen is. Maar feitelijk is het niets nieuws. Vroeger maakte goochelaars namelijk op toneel al gebruik van het fenomeen planking, als ze hun assistente tussen twee stoelen lieten planken. Tegenwoordig is planking iets wat puur voor de lol gedaan wordt. In principe is planking inderdaad ook gewoon leuk en je houdt er grappige foto's aan over. Helaas zijn er altijd wel een paar plankers die denken dat ze gevaarlijke stunts moeten uithalen, waardoor er al een paar dodelijke ongelukken met planking voorgekomen zijn. Dat is dus niet de bedoeling.

Planking foto's in dit filmpje

Planking, hoe doe je dat?

Planking kan iedereen. Om te planken is het het beste als je gemakkelijke kleren draagt, zonder touwtjes of knopen. Het is beter als je nergens achter blijft haken met je kleren. Oefen een paar keer door je lichaam helemaal stijf te houden. Je hebt als je je lichaam zo stijf als een plank houdt, tot op bepaalde hoogte controle over je lichaam. Je kunt planken op de vloer, de stoep, op een trap, midden op de tafel, maar ook op de hoek van een stabiele tafel. Neem geen risico's waarbij je jezelf verwonden kunt. Ga niet op een weg liggen, niet op auto's, of op hoge gebouwen. Dat is niet de bedoeling bij planking. De bedoeling van planking is lol hebben en laag bij de grond werken. Het heet niet voor niets The Lying Down Game. Mensen in je omgeving verbaasd laten kijken is een deel van de pret, en niet op anderen reageren als er vragen komen. Want als je aan het planken bent zullen er snel mensen zijn die vragen stellen zoals: 'gaat alles wel goed? Heb je hulp nodig? Wat ben je aan het doen?' Een planker geeft dan geen antwoord, hij/zij is op dat moment namelijk een deel van zijn omgeving.

The lying down game

The lying down game in Australiƫ was de aanzet tot de rage die planking heet. In 2006 werd er een facebookpagina gestart met als titel: The Lying Down Game. Er werden foto's getoond van planking. Mensen die hun lichaam helemaal gestrekt hielden en met hun gezicht naar beneden ergens lagen, en zo gefotografeerd waren. Al snel zag men massaal de humor van het verschijnsel in, en ontelbare mensen wereldwijd begonnen ook te planken en ook foto's te publiceren. Planking was vanaf dat moment als rage een feit.

Wat heeft planking voor nut?

Veel dingen die mensen doen in hun leven, zijn nutteloos. Maar aan de andere kant kan iets heel erg nuttig zijn voor de een, terwijl de ander het maar tijdverspilling vindt. Over nut valt dus niet te twisten. Planking is tijdverdrijf en je houdt er leuke foto's aan over. De een luistert liever muziek op zijn vrije dag, de ander vindt het leuk om te gaan planken.

Hoe moet je planken?

Voor planking heb je nodig:

  • gemakkelijke kleding die niet blijft haken, dus geen knopen, ritsen en riemen en dergelijke. Ook liever geen capuchons of touwtjes aan jassen en dergelijke, dat zit alleen maar in de weg
  • Spierbeheersing. Je moet je lichaam zo stijf als een plank kunnen houden
  • Een plaats waar je wilt gaan planken, bijvoorbeeld in een park of op een vloer, op een bank of of op een laag muurtje.
  • Een camera en iemand die een foto neemt

Planking foto maken

  • Om te planken maak je de plaats vrij waarop je wilt gaan planken.
  • Je gaat er liggen met je gezicht naar beneden
  • Je maakt jezelf zo strak als een plank
  • De foto wordt genomen