Overgewicht?

Overgewicht. Overgewicht komt veel voor. In onze maatschappij worden we voortdurend geconfronteerd met het aanbod van calorierijk voedsel. Via reclame op TV, Radio, tijdschriften en langs de weg schreeuwt voedsel ons toe vanaf billboards. Ons lichaam is echter gebouwd om calorieën te verbranden. We bewegen al snel te weinig en dan eten we ook snel meer dan we verbranden. Dan komen we aan.

Overgewicht. Het is in de meeste gevallen een lastige bijkomstigheid van voldoende voedsel hebben en te weinig bewegen. Minder calorieën eten en wat meer bewegen, doet voor velen veel goed, maar toch wil dat niet zeggen dat elke slanke persoon weinig eet. De een komt echt sneller aan dan de ander, dat is wetenschappelijk bewezen. Iedereen houdt van lekker eten, alleen komt de een er sneller van aan dan de ander. Vrouwen komen bijvoorbeeld van nature al sneller aan dan mannen en mannen verbranden sneller calorieën dan vrouwen. Wat kunt u tegen overgewicht doen? Als u in goede gezondheid verkeert:

Overgewicht risico's

Overgewicht heeft risico's voor uw gezondheid, waarbij de risico's groter worden als het overgewicht ernstiger is en als het al op jonge leeftijd is ontstaan. Overgewicht komt voor onder alle lagen van de bevolking, bij baby's, kinderen, jongeren en volwassenen. Ook in korte tijd zeer snel aankomen, levert extra risico's voor de gezondheid op. Overgewicht en gezondheidsproblemen zoals bijvoorbeeld hoge bloeddruk of diabetes, vormen ook extra risico. Overgewicht kan ook dergelijke kwalen tot gevolg hebben.

Overgewicht, hoe kan je afvallen?

Voor veel mensen is afvallen gemakkelijker gezegd dan gedaan. Of moet ik schrijven 'gemakkelijker gedaan dan behouden?' Want veel mensen met overgewicht verloren vaak succesvol enkele kilo's of meer, maar de kilo's kwamen er ook steeds weer bij. Het lastigste van overgewicht bestrijden is dan ook om de levensgewoontes blijvend te veranderen. Dit vergt ten eerste een goede motivatie. Dit is misschien wel het allerbelangrijkste. Niet zozeer de motivatie om 'minder' te eten of om minder calorieën te gebruiken, maar eerder de motivatie om de juiste calorieën te gebruiken en de motivatie om in beweging te komen. Niet zozeer een intensieve beweging waardoor u zich dagelijks urenlang in het zweet werkt, maar juist een levenspatroon waarbij u geniet van wat inspanning zodat u uw lichaam de kans geeft om calorieën te verbranden op een gezonde manier. Als u jong en gezond bent, is een ander bewegingspatroon gemakkelijker in uw leven in te passen dan wanneer u ouder bent en wellicht niet meer zo gezond bent. Om dagelijkse beweging af te stemmen op uw persoonlijke mogelijkheden kunt u daarom het beste overleggen met uw huisarts. Overdrijf bewegen niet. Uw lichaam moet ook de tijd hebben om te wennen aan meer beweging.

Motivatie om af te vallen

Waarom is motivatie om af te vallen zo belangrijk? Omdat motivatie de motor is waarop u af zult vallen. Voordat u uw levenspatroon probeert te veranderen is het daarom belangrijk dat u pas aan de slag gaat met afvallen als u er zin in heeft. Een zeer goed dieet wat u helpt die motivatie te verkrijgen en vast te houden is: Het Mentaal Dieetplan