Oscar Pistorius schoot zijn vriendin dood

Oscar Pistorius is een beroemde atleet, die als kind beide onderbenen kwijtraakte maar later toch meedeed aan de olympische spelen. In eerste instantie waren dat de Paralympics, later mocht hij ook meedoen aan de algemene olympische spelen. Door zijn enorme doorzettingsvermogen werd hij vereerd als een held. Zijn bijnaam werd Blade Runner. Maar op 14 februari 2013 werd zijn bijnaam cynisch genoeg, Blade Gunner.

Atleet Oscar Pistorius schoot op 14 februari 2013 zijn 30 jarige vriendin Reeva Steenkamp dood. Volgens geruchten had het stel voor die tijd ruzie gehad, dit werd later door buren verklaard. Reeva Steenkamp was zelf ook geen onbekende in Zuid-Afrika. Ze was een bekend fotomodel. Oscar Pistorius en Reeva hadden pas 3 maanden een relatie. Er waren echter al vaker meldingen van huiselijk geweld geweest. Oscar Pistorius had periodes van paranoïde wanen.

Schoten door badkamerdeur

Reeva werd volgens Oscar Pistorius door de badkamerdeur heen doodgeschoten. Oscar Pistorius loste vier schoten die haar noodlottig werden. Twee van de schoten troffen haar in het hoofd, een in haar arm. Hij beweerde dat hij dacht dat er inbrekers waren. De bewijzen voor een ander scenario stapelden zich echter al snel op. Het leek meer op moord. In het huis werd ook een crickethamer gevonden, bebloed. De schedel van Reeva was verbrijzeld. Omdat ze een schotwond heeft in haar arm en hand, lijkt het er sterk op dat ze zich geprobeerd heeft te beschermen tegen de kogels.

Steroïden en alcohol

Volgens geruchten zouden er sporen van steroïden en alcohol in Oscar's lichaam zijn aangetroffen.

Moord of een ongeluk?

Kort na de tragedie gingen de geruchten dat het om een ongeluk zou gaan. Zuid-Afrika heeft een enorm hoog aantal inbraken met geweld waardoor steeds meer mensen wapens in huis hebben om zichzelf tegen indringers te verdedigen. Oscar Pistorius was gefascineerd door wapens en hij had verschillende wapens in huis. Over het algemeen dacht men dat Oscar Pistorius zich per ongeluk vergist moest hebben. Dat hij gedacht moet hebben dat er een inbreker was. Ook ging het gerucht dat Reeva een Valentijnscadeautje aan het inpakken zou zijn geweest toen Oscar dacht dat hij een inbreker hoorde. Maar de politie verklaarde dat dit bij hen niet bekend was en dat het om geruchten ging. Omdat het stel ruzie heeft gemaakt voordat de schoten gelost werden, lijkt de politie er vanuit te gaan dat het om moord gaat. Ook gaan geruchten dat Reeva een relatie zou hebben met een rugbyspeler of Pistorius verdacht haar ervan. Oscar Pistorius was ziekelijk jaloers en zocht achter vriendschappen tussen Reeva en mannen, al snel meer. De atleet ontkent stellig dat hij zijn vriendin vermoord heeft, maar helaas wijzen de feiten sterk in de richting van moord met voorbedachte rade of van moord als gevolg van totale razernij.

Mond op mond beademing

Direct na de schoten belde Oscar met een goede vriend. Hij zou geschreeuwd hebben. 'I killed my babba, God take me away.' Toen hulpdiensten arriveerden gaf Oscare Reeva mond op mond beademing maar ze was toen al overleden.

De politie behandelt de zaak als een moord. Oscar zou in het verleden vaker voor geweld tegen vrouwen in aanraking zijn geweest met justitie. Ook zouden er vaker huiselijke incidenten zijn geweest en zou hij bekend staan om iemand die snel zijn geduld verliest. Dit alles maakt van hem echter nog geen moordenaar zolang het niet definitief bewezen is. Er staat tegenover dat hij ook altijd bang was voor zijn eigen veiligheid, waardoor hij in een impuls door de deur heen geschoten kan hebben. Het bloed op de crickethamer wordt nu onderzocht. Als dat van Reeva blijkt te zijn, kan dat het moordwapen zijn. Vervolgens kan Oscar Pistorius expres door de deur geschoten hebben om zijn verhaal in scene te zetten. De politie gaat wat de hamer betreft in eerste instantie uit van drie scenario's:

  • Oscar Pistorius heeft de hamer gebruikt om haar de schedel in te slaan waarna hij haar beschoten heeft om te doen alsof hij dacht dat er inbrekers waren
  • hij heeft de hamer gebruikt om de deur kapot te staan van de badkamer, waarin Reeva zich uit angst voor hem had opgesloten, waarna hij haar beschoten heeft
  • Reeva heeft de hamer gebruikt om zich te verdedigen tegen de razernij van haar vriend

Blade Runner

Blade Runner is voorgeleid voor moord op de jonge vrouw. Hij ontkent moord stellig. Toen de aanklacht in de rechtszaal werd voorgelezen barstte hij in huilen uit. Wat er wel gebeurd is, is op dit moment nog niet duidelijk. Er wordt meer onderzoek verricht. Oscar Pistorius blijft voorlopig nog in hechtenis. Er komen steeds meer verhalen naar buiten waaruit blijkt dat hij een schaduwkant had. Hopelijk wordt snel duidelijk wat er nu precies gebeurd is. Om de dood van de beeldschone en geestige Reeva wordt ondertussen gerouwd. Een enorme tragedie op Valentijnsdag 2013. Afleveringen van een Tv-serie waarin zij een belangrijke rol speelt, werden op verzoek van haar familie, gewoon uitgezonden.

Steeds meer mensen geloven dat Oscar zijn vriendin expres heeft doodgeschoten. Vanuit het huis zou namelijk, voordat de schoten werden gelost, duidelijk ruzie gehoord zijn door de buren. Ziekelijke jaloezie zou het motief zijn. Pistorius zelf ontkent moord en houdt vol dat het een ongeluk was.

Borgtocht

Oscar Pistorius mag tegen een borgtocht van 90.000 dollar weer naar huis. Thuis mag hij geen steroïden of alcohol gebruiken en hij mag het huis niet verlaten. Er wordt gevreesd dat hij deze kans zal aangrijpen om het land te verlaten om aan gevangenisstraf te ontkomen. De rechter is echter overtuigd dat hij het land niet zal ontvluchten, maar in afwachting van zijn strafzaak, bij zijn oom zal verblijven.