Oren laten uitspuiten, hoe gaat dat?

Oren laten uitspuiten, hoe gaat dat in zijn werk? Eng is het niet, ook al zie je er misschien tegenover als je het nog nooit hebt mee gemaakt. De oren worden uitgespoten als je minder goed hoort en er oorsmeer in de gehoorgang vastzit.

Je hoort slechter maar er is niets aan de hand. Als er oorsmeer in je oren vastzit, en je hebt er klachten van, kan dit behoorlijk vervelend zijn. Klachten die kunnen voorkomen zijn onder andere:
beetje verstopt gevoel in je oor zonder pijnklachten
minder goed horen of geluiden anders horen
zoemend gehoor in je oor
duizelig en misselijk kunnen voorkomen
vieze oren

Oor laten uitspuiten?

Als de dokter je oren heeft bekeken met een speciaal kijkertje, kan hij/zij besluiten je oor uit te spuiten. Moeilijk is dat niet. De arts spuit je oren uit en er gaat weer een wereld van geluid voor je open. Denk dus niet te snel dat je doof aan het worden bent. Misschien zitten je oren gewoon een beetje verstopt. Ga altijd langs de huisarts als je slechter bent gaan horen. De arts kan in je oren kijken en oorsmeer of oorwas zien zitten. Het is dan een propje geworden. Het kan ook verharden en dat geeft nog meer klachten. Het oor is gemakkelijk uit te spuiten door de dokter. Een ander woord voor oorwas is cerumen. Het houdt de gehoorgang soepel en voorkomt dat er bacteriƫn het oor inkruipen. Soms wordt er te veel aangemaakt, door een verkoudheid of beschadiging. Dan kan het oorsmeer ophopen en indikken, met als gevolg gehoorverlies.

Oor uitspuiten

De dokter kijkt in je oor. Zit er een propje oorsmeer, en is het trommelvlies gezond, dan kan de arts het oor uitspuiten. Het kan ook door een assistente gedaan worden omdat het simpel werk is. Men zet een trechtertje op je oor. Er wordt met een spuitje handwarm water in je oor gespoten. Het oor wordt schoongespoeld door de kracht van het water. Het oorsmeer wordt losgeweekt van de wand.

Tip

Een dag voordat het oor wordt uitgespoten een druppeltje slaolie in het oor druppelen, dan komt het oorsmeer gemakkelijker los bij het uitspuiten. U moet dan wel zeker weten dat uw oor inderdaad moet worden uitgespoten en dat er niets anders aan de hand is met uw oor. Gebruik geen wattenstaafjes om het oor schoon te maken.