Onderwijsassistent worden? En wat is het salaris?

Onderwijsassistente of onderwijsassistent worden? In dit artikel vind je informatie ober de opleiding, de taken van de onderwijsassistente en het salaris. Een onderwijsassistent(e) is iemand die assisteert bij taken in het (basis)onderwijs. De onderwijsassistent neemt daarmee een leerkracht werk uit handen, dit is dus zeer zinvol werk. Leerlingen krijgen meer persoonlijke aandacht dankzij de werkzaamheden van onderwijsassistenten.

De taken van een onderwijsassistent zijn gevarieerd. In de basisopleiding Onderwijsassistent maak je kennis met alle taken van je toekomstige beroep. Je wordt met de basisopleiding onderwijsassistent voorbereid op de MBO opleiding Onderwijs assistent. De doorstroom is na het volgen van de basisopleiding gemakkelijk. Op deze wijze behaal je snel je diploma. Gedurende je studie leer je veel in de praktijk. Je draait mee in de klassen van een school en verricht onderwijs-inhoudelijke werkzaamheden. Je helpt leerlingen bij het leren van allerlei vaardigheden. Voorbeelden:

  • helpen bij lezen en schrijven en rekenen en dergelijke
  • kennis over leerlingen die niet goed mee kunnen komen en om die reden extra begeleiding nodig hebben
  • (hopelijk ook) kennis over leerlingen die bovengemiddeld intelligent zijn of hoogbegaafd en die om die reden extra uitdaging nodig hebben
  • kennis over leerproblemen algemeen
  • leren omgaan met leerlingen en orde houden
  • leren samenstellen van lesmateriaal
  • helpen bij projectonderwijs
  • problemen herkennen
  • overige

Onderwijsassistenten aan het werk

Basisopleiding Onderwijsassistent

In de de basisopleiding onderwijsassistent leer je Ontwikkelingspsychologie, Methodiek, Planmatig werken, les geven, kennis over opvoeding, goed omgaan met probleemleerlingen en bijzondere leerlingen, Wet en regelgeving onderwijs, planmatig werken…

MBO opleiding

Na de basiscursus stroomt u door naar de MBO opleiding onderwijsassistent. De vraag naar goed opgeleide onderwijsassistenten is groot. Extra handen en kennis in het onderwijs is namelijk hard nodig. In samenwerking met de leerkracht begeleidt je kinderen op school. Dit beroep is een zeer geliefd beroep aan het worden dus de opleiding doen is zeer de moeite waard. Je kunt zelfs nog verder leren als je dat wilt op HBO niveau bij een Pabo, maar dat is geen must. Als je je diploma behaald hebt kun je niet alleen in het basisonderwijs werken maar ook in het voortgezet en/of middelbaar beroepsonderwijs.

Salaris?

Wat verdient een Onderwijsassistent? Dit is uiteraard afhankelijk van ervaring, en bijvoorbeeld ook het aantal uren dat gewerkt wordt per maand. Gemiddeld houdt een Onderwijsassistent maandelijks 1335,- euro netto over.