Neanderthaler kruising met moderne mens

Neanderthalers hebben vermoedelijk toch met de moderne mens kinderen gekregen. Dit is de conclusie die wetenschappers trekken nadat een skelet gevonden werd in Portugal. Het skelet van een vierjarig kind vertoont trekken van de huidige moderne cro-magnon mens, onder andere een kin (moderne mens), maar ook trekken van neanderthalers, onder andere de typische gedrongen borstkas.

Er zou na onderzoek van het skelet geen twijfel meer over bestaan: Neanderthalers en de moderne mens hadden zoveel overeenkomsten dat ze samen kinderen konden krijgen en dat kwam ook voor. Toch is de Neanderthaler geen voorouder van ons. Ons DNA komt voor ongeveer 99% overeen met Neanderthalers. Deze oermens had echter een heel andere lichaamsbouw dan de moderne mens.

Filmpje neanderthaler

Tongbeen Neanderthalers

Vroeger werd aangenomen dat Neanderthalers geen taal hadden en niet konden spreken. Nadat een intact tongbeen gevonden werd, is die theorie verworpen. De neanderthaler kon spreken en had waarschijnlijk een wat hoog, schel stemgeluid. Neanderthalers waren geen domme halfapen maar mensen met rituelen, voorwerpen, wapens, hutten, kleding. Hun doden begroeven ze vaak met het gezicht naar het oosten, in een foetushouding. Er zijn aanwijzingen waaruit blijkt dat ze de duim of vinger van de dode naar de mond van de dode brachten. Doden met het gezicht naar het oosten leggen wijst er misschien op dat zij de zon vereerden, zoals vele oude volkeren deden.