Nachtblind, wat is dat voor blindheid?

Bij nachtblindheid is er sprake van een erfelijke aandoening. Bij nachtblindheid kun je in het donker niets zien, terwijl er wel licht is. Dat kan een lamp in een donkere kamer zijn. Iemand die nachtblind is kan ook in schemerdonker slecht zien.

Iemand die nachtblind is heeft problemen met zien bij weinig licht. Daarom kan iemand die nachtblind is niet veilig deelnemen aan het verkeer als het donker wordt of is. In het donker of schemerdonker kan een nachtblinde persoon ook vallen of tegen dingen aan botsen.

Slechts zien in het donker

Als je heel slecht ziet als het donker is, en anderen onderscheiden wel dingen in het weinige licht (bijvoorbeeld maanlicht) dat er is, dan kan je nachtblind zijn. Het is zinvol om het door de oogarts te laten uitzoeken.

Wat is nachtblindheid?

Nachtblindheid is feitelijk een probleem met het netvlies in het oog.Door de aandoening is het onmogelijk of heel moeilijk om te zien bij weinig licht. Gezonde ogen kunnen in het donker vrij snel vormen en schaduwen onderscheiden, iemand die aan nachtblindheid lijdt is dat niet vanzelfsprekend. Het kan buitenshuis een binnenshuis optreden, altijd bij weinig licht. Terwijl iemand zonder dit probleem binnen een minuut al aan weinig licht gewend is, kan dit bij iemand met nachtblindheid wel een uur of langer duren.

Nachtblind aan een oog?

Nachtblindheid kan niet voorkomen bij een oog. Beide ogen hebben hetzelfde probleem. Is sprake van nachtblindheid aan een oog dan is er een andere reden die dit probleem veroorzaakt. Het is belangrijk om het door de oogarts te laten uitzoeken.

Nachtmyopie

Nachtmyopie een vorm van bijziendheid. met een extra sterke bril kan het probleem worden ondervangen. Laat het zo spoedig mogelijk door een arts beoordelen.

Nachtblind autorijden

Als je last hebt van deze problemen mag je 's avonds geen autorijden. Het zicht kan ernstig verminderd zijn en je bent dan een gevaar voor jezelf en je omgeving. Gewoon niet doen dus.