Mozart Werk En Leven

Mozart werd in Salzburg geboren in 1756 en stierf in 1791 te Wenen, hieruit blijkt dat hij 35 jaar is geworden. In die tijd heeft hij meer dan 600 muziekstukken geschreven.

  • 1.) In de tijd van Mozart is er nog geen sprake van elektriciteit, toen gebruikten ze kaarslicht.
  • 2.) De priester bezoekt Salieri in het ziekenhuis, het liedje dat hij herkent als Salieri het speelt, heet: Eine kleine nachtmusik.
  • 3.) Samen met zijn vader en zijn zus (naam zus) reist hij door heel Europa, hij treedt op zeer jonge leeftijd op voor de koning, de keizer, de paus (de gevestigde orde.).
  • 4.) In de film zie je een piano en een klavecimbel, een klavecimbel heeft twee klavieren boven elkaar en een piano heeft maar één klavier. Het verschil in klank is dat een piano heeft een ‘doffe’ toon/klank. En een klavecimbel heeft een scherpere klank, en bij een piano zijn de mechanieken indirect, maar bij een klavecimbel slaan de hamertjes meteen op de snaren.
  • 5.) De keizer en de aardbisschop hebben veel macht, het is rond 1780, vlak voor de Franse revolutie. Zij tonen hun macht ook in woord en gebaar. De onderdanigheid van Mozart aan de keizer blijkt uit het feit dat Mozart voor de keizer ging werken als kammerkompositeur. In die periode schreef hij verschillende muziekstukken op verzoek van de keizer, bijvoorbeeld de vrolijke opera ‘Cosi fan Tutte’.
  • 6.) Mozart was een wonderkind en een genie, dat blijkt in de film als Mozart een muziekstuk hoort en het daarna direct foutloos kan naspelen. Ook wordt in de film gesuggereerd dat hij soms muziek hoort in zijn hoofd, en die muziek schrijft hij dan op; tevens maakte hij geen verbeteringen in de muziekstukken die hij gecomponeerd heeft.
  • 7.) Mozart heeft muziek geschreven voor piano, strijkkwartetten, soloconcerten en veel meer. Ik denk dat klassieke muziek eigenlijk vooral centraal staat. De belangrijkste composities heten: The Marriage of Figaro, Don Gyovanni, Requiem, die Magic Flöte. De personages die het uitgangspunt hiervan vormen zijn …….
  • 8.) Mozart leerde het spelen en componeren van zijn vader Leopold. Leopold was tevens een soort manager, hij regelde optredens voor Mozart. Hij zorgde er ook voor dat Mozart goed opgeleid werd in de muziek, en dat hij voor de keizer mocht spelen. Hij regelde optredens en bezoeken.
  • 9.) In de film gaat de ene scène over in de andere scène, dit wordt nog versterkt door muziek en zang.
  • 10.) Salieri’s jeugd verliep anders dan Mozart zijn jeugd. Mozart zat altijd muziek te spelen en had weinig tijd over voor andere dingen; Salieri daarentegen speelde met vrienden op straat, en werd religieus opgevoed.
  • 11.) Mozart schrijft de dodenmis voor zichzelf maar in opdracht van een onbekende. Voordat hij de dodenmis af heeft, sterft hij op vijvendertigjarige leeftijd. Over de doodsoorzaak zijn de meningen verdeeld.

OPZOEKVRAGEN Mozart Amadeus

  • 12.) Mozart is volgens mij niet vermoord, maar wel aan zijn lot overgelaten.
  • 13.) Het was in die tijd gewoon om in een graf met meerdere armen begraven te worden; alleen de rijken kochten eigen graven. Ik vind het wel triest, maar als je eenmaal weet dat het in die tijd gewoon was, is het minder belangrijk op welke manier hij begraven is. Het is belangrijker hoe hij geleefd heeft en wat hij heeft achtergelaten.
  • 14.) Ik vond alle muziek mooi. Ik hou veel van muziek, maar de muziek van Mozart vind ik wel bijzonder mooi.

Ervaringsverslag Mozart

  • Ik vond de film heel mooi, en soms ook ontroerend. De rol van Salieri is interessant, als uitgangspunt voor de film. Het heeft ook iets triests als de ene persoon zo jaloers is op de andere, vooral als ze allebei graag iets bereiken willen. Ik vind het wel interessant dat de een gewoon talent heeft, en de ander geniaal is, en hoe dat voelt voor die ene met talent. Dat blijft boeiend, en dat vind ik in de film heel goed uitgewerkt.
  • De tijd waarin Mozart leefde komt in de film helemaal tot leven. Opera’s en toneelstukken waren in die tijd heel belangrijk, want er was nog geen televisie of film. Muziek was op een andere manier belangrijk, denk ik, omdat er nog geen radio bestond, en ook geen popgroepen of zoiets dergelijks. Muziek was volgens mij een serieuze zaak. Iets wat heel erg gewaardeerd werd en het werd veel meer als kunstvorm beschouwd dan tegenwoordig.
  • Ik weet nu meer over Mozart’s bestaan, en over wat hij allemaal heeft geschreven. Ik vond het prachtige stukken. Ik ben dit soort muziek zeker meer gaan waarderen nadat ik de film voor de eerste keer had gezien. Vroeger vond ik klassieke muziek gewoon mooi om naar te luisteren, maar nadat ik deze film had gezien kreeg het veel meer inhoud. Ik bewonder Mozart. Hij wordt in de film uitgebeeld als een heel bijzonder iemand, door zijn muzikale talent, en ik denk dat hij ook echt bijzonder was.
  • .