Menstruatiepijn of pijn tijdens de menstruatie

Menstruatiepijn, pijn tijdens de menstruatie, buikpijn als je ongesteld bent… Het komt erg veel voor. Buikpijn tijdens de menstruatiepijn kenmerkt zich meestal door een zeurende, krampende pijn in de onderbuik, of links en rechts van de buik. De pijn kan ook uitstralen naar de rug en dijbenen. Buikkrampen als je ongesteld bent, wat doe je er tegen?

Menstruatiepijn of buikpijn bij ongesteldheid, is een veel voorkomende klacht tijdens de menstruatie. De baarmoeder bestaat uit glad spierweefsel en glad spierweefsel kan zeer pijnlijke krampen veroorzaken. De baarmoeder trekt samen en veroorzaakt daardoor pijn. Deze pijn kan flink zijn en gaat soms gepaard met andere klachten:

  • Buikpijn
  • Misselijkheid
  • Duizeligheid
  • Braken (soms)
  • Rugpijn (uitstralend)
  • Pijn in de bovenbenen (uitstralend)
  • Diarree (buik van slag)
  • Vaker moeten plassen (blaas van slag)
  • Overige

Pijnstilling bij ongesteldheid

Menstruatie Pleister

Je kunt tijdens je menstruatie dus een soort algehele malaise doormaken. Dit is echter alleen de eerste dag, daarna moet het beter gaan. Als u deze pijn(en) ineens krijgt en nooit eerder had, neem dan even contact op met de huisarts. Ook als u al wat ouder bent en deze klachten heeft, kunt u beter overleggen met de huisarts. Ook bij twijfel of als u de klachten niet vertrouwd, overlegt u natuurlijk met de huisarts. bent u zeker dat het om buikpijn bij ongesteld zijn gaat, dan kunt u pijnstillers overwegen.

Menstruatiepijn, behandeling

Tegen menstruatiepijn helpen pijnstillers. Er is zelfs een speciale menstruatie pleister tegen menstruatiepijn.