Maagverkleining, maagband, afvallen, dieet, gewichtsverlies

Afvallen, diëten, maagverkleining of een maagband… Veel mensen zijn te dik en zouden graag blijvend afvallen. Afvallen is echt niet eenvoudig, met name als het om veel kilo's overgewicht gaat. Daarom kiezen mensen soms voor hulpmiddelen die vrij rigoreus zijn, zoals een maagband of maagverkleining.

Veel diëten helpen wel enige tijd, maar niet structureel en blijvend. Als u veel wilt afvallen is het namelijk zaak om uw leef en eetgewoontes blijvend te veranderen. Geen een dieet is een wondermiddel. Het wondermiddel zit in uzelf en dat heet: inzicht.

  • Een hulpmiddel als Het Mentale Dieetplan kunnen een enorme hulp zijn voor mensen die niet weten waarom ze steeds weer te veel eten terwijl ze zo graag anders willen. Voor mensen met overgewicht kan falen immers zeer deprimerend en demotiverend zijn.
  • Weight Watchers al jarenlang succesvol gebleken om mensen te helpen afvallen.
  • Dieetpillen zoals Xenical: werkt wel en helpt, maar je kunt deze dure middelen niet eeuwig blijven gebruiken en bovendien zou je hetzelfde effect bereiken door je vetinname met 30% te minderen. Of wat dacht u van deze succesvolle afslankpil?

Obesitas

Mensen met veel overgewicht worden vaak ten onrechte gediscrimineerd. Helaas gaan veel mensen er nogal klakkeloos vanuit dat dikke mensen de hele dag niets anders doen dan eten. Factoren als aanleg voor trage vetverbranding, aangeboren grote maag, stoffen in de hersenen met betrekking tot verzadigingsgevoel, werking van de schildklier, overige lichaamsfuncties, maar ook bijwerkingen van veel medicijnen, hebben nogal eens een grote invloed op het gewicht. Daarom ziet men vaak in een familie meer personen met opvallend overgewicht. Een operatie kan dan de beste oplossing zijn, als een goed dieet niet levenslang is vol te houden.

bCtNr8

Dik zijn is deprimerend

De gedachte 'het komt er toch weer aan' gaat de boventoon voeren en het is vaak nog waar ook. Dikke mensen die graag af willen vallen, lukt het vaak tijdelijk, maar vrijwel altijd komt alle gewicht er na enige tijd weer aan. Langzaam wordt een dikke patiënt, dikker en dikker. Dit steeds weer falen in het afvallen, en het afschuwelijke gevoel dat de omgeving er kritisch naar kijkt, en de lichamelijke problemen die kunnen ontstaan door overgewicht, kunnen deprimerend zijn. Met als gevolg lichamelijke en geestelijke:

  • sociale introversie (andere mensen ontwijken).
  • schaamte.
  • eenzaamheid.
  • niet voldoende van jezelf kunnen houden.
  • minder zelfwaardering.
  • verdriet.
  • eenzaamheid.
  • rugklachten.
  • knieklachten.
  • hartklachten.
  • smetplekken in plooien van de huid.
  • benauwd/kortademig bij inspanning.
  • slecht slapen en/of slaapapneu.
  • moeite om eenvoudige dingen te doen zoals veters van schoenen knopen, kleding in je maat vinden, een bad nemen, afdrogen met douchen, afvegen na toilet, enzovoorts.
  • overige problemen.

Mensen met overgewicht zijn vaak al tientallen tot honderden kilo's afgevallen. Bijvoorbeeld elke maand 3 kilo afvallen, die er wel steeds weer bijgekomen zijn, resulteren in gewichtsverlies van 36 kilo per jaar. Een prestatie die mensen met weinig overgewicht meestal niet leveren. Dikke mensen zijn vaak elke week wel een paar dagen op dieet. Ze vallen een paar kilo af, deze komen er weer bij, en ze beginnen weer met afvallen. Mensen die (nog) niet dik zijn beseffen dit vaak niet. Vergeet niet dat vrijwel alle dikke mensen ook ooit slank begonnen zijn. Hoe jonger je bent hoe makkelijker het is om slank te blijven.

Obesitas en afvallen

Mensen eten niet te veel omdat ze zwak zijn, maar omdat eten prettig is. We eten al snel te veel omdat ons lichaam erop gericht is om zoveel mogelijk vet op te slaan, voor moeilijke tijden. We hebben echter genoeg eten en als de moeilijke tijden niet komen, worden we steeds dikker. De een heeft absoluut meer aanleg om vet op te slaan dan de ander, en dat speelt ook een rol. Vrouwen komen bovendien sneller aan dan mannen en mannen verbranden sneller en meer vet. Soms besluiten mensen om een maagband of maagverkleining te nemen. Deze ingrepen vinden in het ziekenhuis plaats. Veel obesitas patiënten zijn enorm geholpen bij een:

  • maagband.
  • maagballon.
  • maagverkleining.

Bespreek de mogelijkheden met uw huisarts. Er zitten uiteraard voor en nadelen aan deze ingrepen. Deze moet u goed tegen elkaar afwegen.