Maagdenpalm, bodembedekker die groen blijft

De maagdenpalm, ook wel Vinka genoemd, is een bekende bodembedekker die groen blijft. Er zijn twee soorten Maagdenpalm, een kleine plant of een grote. De grote Maagdenpalm kan een hoogte van ongeveer 40 centimeter bereiken. De kleine ongeveer de helft.

De kleine Maagdenpalm is iets sterker dan de groter, zij doorstaat de winters het beste. Deze plant draagt zelden vruchten met zaden, vandaar dat zij als het ware maagd blijft.

Maagdenpalm niet bij tuincentra kopen

Let op, koop geen planten bij tuincentra. De pesticiden die tegenwoordig gebruikt worden zijn helaas zo intens giftig dat vlinders binnen een paarminuten zullen overlijden als zij in contact komen met de planten uit tuincentra. Koop al uw tuinplanten dus bij biologische kwekerijen of neem een stekje van oude planten van anderen en kweek ze zelf op.

Bloeitijd Maagdenpalm

  • Vinca Minor, of Kleine Maagdenpalm, bloeit tussen de maanden 03 en 06
  • Vinca Major, of Grote Maagdenpalm, bloeit tussen de maanden 05 en 07

De bloemen kunnen variƫren van blauw tot paars en wit en donkere schakeringen diep paars en zelfs roodachtig. De grote Maagdenpalm is over het algemeen wat donkerder van bloem, dus veel paars en blauw. De Kleine maagdenpalm kent ook lichter blauw, wit en violet.

De maagdenpalm is een fijne plant die lekker groen blijft en die de bodem bedekt, maar ze kan de tuin wel gaan overnemen. Met name de Grote Maagdenpalm. Zorg dus dat ze niet te veel gaat overwoekeren en snoei bijtijds terug.