Maagband of maagverkleining ervaringen

Obesitas of ernstig overgewicht wordt steeds vaker bestreden met een maagband, maagballon of maagverkleining. Voordat u een dergelijke ingreep laat verrichten is het zeer belangrijk om ervaringen te lezen. Hoe gaat een maag verkleining of Gastric bypass in zijn werk? Hoe wordt een maagband of maagballon geplaatst?

Afvallen met een operatie kan op verschillende manieren als men een ingreep via de maag overweegt:

  • Maagband of maagbandje
  • Maag verkleining of Gastric Bypass genoemd
  • Maagballon laten plaatsen

Hoe u af kunt vallen met behulp van een van deze ingrepen en hoe de ingrepen worden uitgevoerd en wat de ervaringen zijn en kosten en dergelijke, kunt u opvragen via de huisarts. U heeft een verwijsbrief nodig voor een dergelijke ingreep. De kosten kunnen vergoed worden als uw gewicht daartoe aanleiding geeft. Toch moet u niet te licht denken over een van deze ingrepen. Met name de maagverkleining is een forse operatie. Het kan niet meer hersteld worden. Nog steeds kiezen veel mensne voor een goed dieet, zoals bestseller: Mentale Dieet. Een dieet is voor veel mensen echter moeilijk vol te hoouden, ook als het een goed dieet is.

Maagbandje laten plaatsen

Bij een maagbandje wordt er letterlijk een bandje om de maag gezet. De te besteden maaginhoud wordt daardoor kleiner. Er kan dus minder eten in. U bent sneller vol. Deze ingreep wordt steeds vaker toegepast. Na de ingreep moet u ruim een week herstellen en gedurende een bepaalde periode is alleen vloeibaar voedsel toegestaan. Dat gaat meestal gemakkelijk omdat u geen honger meer hebt. Het bandje kan strakker of losser gezet worden.

Maagverkleining

Bij de maag verkleinig of Gastric Bypass wordt de maag operatief omgeleidt. Er wordt dus een blijvende ingreep uitgevoerd. De maag wordt zo klein gemaakt dat je steeds maar zeer kleine porties eten kunt. Het gevolg is ook hier meestal: veel afvallen.

Maagballon

Er wordt een soort ballon in de maag geplaatst die gevuld wordt. De maag is dan steeds grotendeels vol. Het wordt daardoor zeer gemakkelijk om af te vallen. De maagballon wordt via de gewone weg, de slokdarm, ingebracht terwijl de patiƫnt onder narcose is. Het is geen echte operatieve ingreep. Na zes maanden wordt de ballon weer verwijdert door hem lek te prikken en via de slokdarm weer uit de maag te verwijderen.