Lindbergh baby, ontvoering en dader

De ontvoering en moord op de Lindberg baby is een van de meest beroemde ontvoeringszaken uit de geschiedenis. Het 20 maanden oude zoontje (nickname Charley), eerste en enige kind van de populaire Charles Lindbergh III, werd op 1 maart 1932 uit zijn bedje ontvoerd, meegenomen door een kidnapper of kidnappers, en na ruim twee maanden dood gevonden op slechts een paar kilometer van het huis verwijderd. Het jochie was gestorven aan een klap op het hoofd.

Vliegenier Charles Lindbergh was beroemd en populair, een nationale held nadat hij in 1927 als eerste de Atlantische oceaan was over gevlogen met een klein vliegtuigje. Onderweg had hij geen stops gemaakt en geen hulp van anderen gekregen. Een topprestatie. Hij was getrouwd met zijn vrouw Anne en ze hadden een kind. Baby Lindbergh was een heel knap kindje, met lief blond krullend haar en een knap gezichtje. Uit de ontvoering en moord sprak zoveel wreedheid dat iedereen ervan in de ban was. Lindbergh had $50.000 losgeld aan de ontvoerder(s) betaald, maar op dat moment was, naar later bleek, zijn kind al dood geweest. De kidnapper had een Duits accent en nam het geld in ontvangt in de bronx in een park.

Lindbergh baby filmpje. Lees meer over de Lindbergh kidnap: Lindbergh Kidnap

Ladder

Er waren onvoldoende aanwijzigen na de ontvoering van de kleine Charley. Om 22.00 uur ’s avonds was zijn bedje leeg, naast het slaapkamerraam stond een gammele ladder die gedeeltelijk kapot was. Om 21.00 uur had Charles Lindberg hout horen knappen of breken. Achteraf moet dit de ladder geweest zijn die door de kidnapper gebruikt werd. Waarom ze de baby niet hebben horen huilen? Wellicht omdat de ontvoerder het kind bedwelmd had of de mond gesnoerd met zijn hand? De antwoorden op vele zal niemand ooit weten. OF de baby al gestorven is bij het afdalen van deladder. Misschien is dat mogelijk. Het kan ook zijn dat de ontvoerder de baby gedood heeft toen hij op enkele mijlen van het huis verwijdert was. Vaststaat dat het kindje dezelfde avond van de ontvoering nog gestorven is.

Bruno Haptmann

Toen geldbiljetten van het gemerkte losgeld opdook in de Bronx te New York, werd al snel een link gelegd tussen een Duitse immigrant, Bruno Hauptmann. Hij had een groot deel van het losgeld in zijn garage verstopt. Hij heeft echter nooit bekend en men gaat er vanuit dat hij wel betrokken is geweest bij de ontvoering en de afloop, maar dat hij niet alleen gehandelt heeft.