Liefdesverdriet. Je ex vergeten, maar hoe?

Liefdesverdriet. Wat doe je er tegen? Je ex vergeten is niet gemakkelijk. Voor een bepaalde tijd zijn jullie samen gelukkig geweest en daar is nu een einde aan gekomen. Liefdesverdriet doet pijn. Wat doe je er tegen?

Liefdesverdriet is een pijnlijk gevoel. Als je relatie verbroken is en je hebt er verdiet van, wordt het ook wel omschreven als een gebroken hart. Inderdaad kan je het gevoel hebben er nooit meer overheen te komen, toch is dat niet waar. Je komt er zeker weer overheen, maar het heeft wel wat tijd nodig. Je moet verwerken dat het voorbij is. Of er nog hoop is dat het weer goedkomt met je ex, is afhankelijk van de situatie. In een deel van de gevallen komt het weer goed tussen exen. Er bestaat zelfs een kant-en-klare handleiding om je ex terug te krijgen, namelijk het e-Book: JE EX TERUGKRIJGEN.

Liefdesverdriet

Als je liefdesverdriet hebt moet je eerst bekomen van de enorme schok dat het uit is. Je kunt eerst misschien niet geloven dat het waar is. Vervolgens voel je gemengde gevoelens, verdriet en boosheid kunnen elkaar afwisselen, en ook kan je wraakgevoelens hebben. Als je de fase van boosheid voorbij bent, ga je inzien waarom het niet meer ging en dan ga je accepteren dat het uit is. Daarna breekt de tijd aan dat je je erbij neerlegt en accepteert dat het achter je ligt. Pas dan sta je ook weer open voor een nieuwe liefdesrelatie.

Liefdesverdriet bestrijden

Om liefdesverdriet te bestrijden heb je tijd nodig, mensen die naar je luisteren, en wat sociale activiteiten. In eerste instantie zal je ernaar neigen om niets te ondernemen. Je hebt nergens meer zin in. Je kunt misschien een tijdje niet slapen, je piekert veel en de mensen om je heen, die gewoon hun leven leven, kunnen je onvoldoende afleiden. Dat is heel normaal, maar het is wel zinvol om toch mensen op te zoeken en niet alleen te blijven zitten. Dat vreselijke lege gevoel wat liefdesverdriet veroorzaakt kan je het beste invullen met gesprekken met mensen die je verdriet begrijpen en met activiteiten. Bij de pakken neerzitten is aantrekkelijk, maar het zal je niet veel helpen. Probeer de draad van je leven zo snel mogelijk weer op te pakken, ook al heb je verdriet. Je zal zien dat je dan snel weer wat structuur in je leven krijgt en na een paar weken zijn de scherpste kantjes van je verdriet al gesleten.

12.gif

Liefdesverdriet onder de loep

Stel jezelf de volgende vragen en probeer ze te beantwoorden.

  • Waarom is de relatie stukgelopen?
  • Is de reden begrijpelijk?

Als er bijvoorbeeld al een tijdlang veel ruzie was, is het begrijpelijk dat een relatie daaronder kan zwichten. Ook jaloezie kan beklemmend werken. Zaken als drugsgebruik of veel drinken of gokken, maken relaties stuk. Ook vreemdgaan of sleur doen veel relaties de das om. Als iemand verliefd geworden is op een ander, heeft dat achteraf misschien ook een reden. Veel relaties stranden, slechts een klein deel blijft levenslang in stand. Accepteer dat liefde voorbij kan gaan. Je zal er weer overheen komen.