Liefde is over

Liefde is over. Als liefde over is, komt het vaak voor dat een of twee van de personen, liefdesverdriet hebben. De gevoelens die je kunt hebben kunnen overweldigend zijn. Het kan ook zo zijn dat je zelf geen liefdesverdriet hebt, maar dat je gevoelens voor die ander gewoon over zijn. Als je het uit wilt maken kan je het moeilijk vinden om dat te doen.

Als je liefdesverdriet hebt

Als de liefde bij de ander over is, kan dat hard aankomen. Liefdesverdriet kan heel intens zijn. Soms kun je een periode nergens anders meer aan denken dan aan die ene persoon. De mooie herinneringen blijven in je hoofd opkomen en wat eerst heel fijn was, doet nu veel pijn. Er blijkt zelfs een succesvolle methode geschreven om je ex terug te krijgen. Lees er meer over in het artikel:

Ik wil het uitmaken

Als liefde over is van jouw kant, is het op een bepaald moment nodig om dit te vertellen aan je partner. Als je het uit wilt maken, hoe zeg je dat dan? Andersom: als de relatie wordt uitgemaakt door de ander, wat kan je dan allemaal voelen? Om het uit te maken is het het beste om eerlijk en duidelijk te zijn, en om het kort te houden. Leg de ander uit dat het over is en dat je niet verder wilt. Of leg uit dat je tijd nodig hebt als dat zo is. Ga er niet in mee om de ander intensief te troosten. Een omhelzing kan wel, maar langdurig iemands tranen drogen maakt het niet gemakkelijker. Hoe langer het afscheid wordt, hoe ingewikkelder. Neem de afstand die je nodig hebt en als je zeker bent van je zaak, maak er dan geen knipperlicht van maar hou het duidelijk. Leg wel uit waarom het voorbij is, zodat er geen losse eindjes blijven liggen.

about_us_broken_heart_mended.jpg

Liefde is over

Als liefde over is van jouw kant, moet je dat vroeg of laat toch aan je partner vertellen. Deze heeft vast al een en ander gemerkt. Misschien werd je afstandelijker, minder aardig, of misschien heb je al voorgesteld om elkaar wat minder vaak te zien. Het kan ook zijn dat er een ander in het spel is. In elk geval heeft je relatie recht op duidelijkheid. Vertel dus eerlijk wat je gevoelens voor hem/haar nog wel zijn, en leg uit dat het gevoel bij jou minder is geworden of zelfs weg is. Als je het uit wilt maken, doe dat dan liever niet per sms, Whatapp of email en Twitter het niet naar hem/haar. Het is wel zo eerlijk om het te vertellen als je tegenover elkaar zit.

Elkaar minder vaak zien

Soms helpt het om elkaar gewoon wat minder vaak te zien. Misschien is het een sleur geworden of misschien zie je elkaar te vaak waardoor je het gevoel hebt geen tijd meer voor jezelf over te hebben. Een relatie in stand houden vergt enige ervaring en doorzettingsvermogen. Jonge mensen vinden dat vaak nog moeilijk.

Liefdesverdriet als liefde over is

Liefdesverdriet gaat altijd over, hoewel je op zo'n moment juist denkt dat het echt nooit meer over zal gaan. Gelukkig is dat niet het geval. Het kan helpen als je voor jezelf opschrijft wat er niet goed was aan de relatie. Misschien zie je dan duidelijker waarom het geen stand kon houden. Als het echt uit is en er is geen kans meer op herstel, dan is het het beste om de persoon met wie het uit is, voorlopig niet meer te ontmoeten of te spreken. Dan gaat het sneller over. Liefdesverdriet is net als afkicken, door van het middel weg te blijven kan je het uiteindelijk sneller achter je laten.

Lees ook: