Koopsompolis, ja of nee?

Koopsompolis, ja of nee? Een koopsompolis is fiscaal aantrekkelijk omdat het voor een deel aftrekbaar is. Bij het afsluiten van een koopsompolis of lijfrentepolis spaart u geld weg voor later. Er zijn vele redenen om dat te doen, bijvoorbeeld om een pensioengat te dichten of om wat extra geld te hebben tegen de tijd dat u te oud bent om te werken.

Als u een koopsompolis afsluit spaart u maandelijks een bedrag weg, of u kunt een polis afsluiten waarbij u jaarlijks een bedrag betaald. Later keert het geld weer naar u terug in de vorm van lijfrente.

Wat is een koopsompolis?

Een koopsompolis wordt ook wel een kapitaalverzekering genoemd. De premie die u betaalt is aftrekbaar (controleer of dit nog steeds zo is) en de polis keert later een aardig bedrag uit. Als u een koopsompolis neemt met zo min mogelijk risico, bent u zeker dat er ook uitbetaling zal plaatsvinden. De winst zal dan wat lager zijn. U moet zich vooraf goed laten informeren voordat u tot afsluiten van een koopsompolis overgaat.

Aanvulling op pensioen met een koopsompolis

Als u een koopsompolis afsluit spaart u geld weg. Omdat het bedrag deels aftrekbaar is van de belasting, is het geld op die manier een investering in uw eigen portemonnee. De Koopsom Polis wordt ook lijfrenteverzekering genoemd. Het geld wat u investeert wordt weggezet tegen een zo hoog mogelijke opbrengst. Als het rendement gunstig is kan het kapitaal enorm oplopen. De premie die u investeert is voor een deel aftrekbaar. Als het rendement tegen valt, zal het bedrag wat wordt uitgekeerd ook lager zijn. Laat u vooraf goed informeren.