Kerstrecepten

Kerstrecepten om een heerlijk kerstdiner te presenteren. Waar vind u die? Kerstmis is een feest waarbij echt lekker gegeten wordt. Een kerstdiner bestaat meestal uit meerdere gangen, minimaal drie. Een voorgerecht, het hoofdgerecht en het nagerecht of toetje. Bij kerstrecepten denken we vaak aan een mooi gedekte tafel met in het midden een grote gare kalkoen op een zilveren schaal. Kalkoen was vroeger dan ook bij uitstek het gerecht wat met kerstmis gegeten werd. Ook nu is de kalkoen nog erg geliefd met kerst. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer culinaire hoogstandjes te bedenken.

Kerstrecepten, waar vind u die? Om met kerst een heerlijk diner op tafel te zetten is het eigenlijk heel handig om gebruik te maken van succesvolle kookboeken vol feestrecepten, zoals de boeken van:

  • Succesvolle kookboeken zijn er bijvoorbeeld van Jamie Oliver en andere chef-koks.
  • Het Complete Kerst Kookboek

kerstrecepten voor diabetici

Speciale aandacht wil ik geven aan kerstrecepten voor diabetici. Suikerziekte is al lastig genoeg, maar met de feestdagen hebben diabetici het wellicht extra zwaar.

Recept voor kalkoen

Enkele traditionele kerstrecepten

In dit artikel geven we verder aandacht aan enkele traditionele kerstrecepten. Zo traditioneel dat u ze misschien herkent, maar ze zijn en blijven heerlijk.

  • Voorgerecht: Meloen met rauwe ham
  • Hoofdgerecht: Kalkoen met vulling en spekjes, kastanjepuree, jus en verse groenten
  • Nagerecht: roomijs met chocoladesaus of aardbeiensaus

Meloen met rauwe ham

U kiest hiervoor een gele zoete meloen. Kies per persoon zoveel meloen als u wenselijk vindt. De een kiest voor een onsje de ander voor meer of minder. Hou er rekening mee dat men na het voorgerecht nog ruimte moet overhebben voor het hoofdgerecht.

  • Snij de meloen in parten en snij de zachte delen uit de schil. Haal de pitten eruit en snij de parten in mooie stukken waar u ham omheen kunt rollen.
  • Rauwe ham: u kunt de Ardenner ham nemen, die is lekker van smaak en voor de meeste mensen niet te sterk van smaak. Rol de plakjes om de stukjes meloen heen en leg ze mooi op de borden.U kunt de meloen met rauwe ham nu reeds zo serveren, maar als u een dressing wilt kunt u nog een dressing maken.

Dressing

  • Twee delen olijfolie (bijvoorbeeld twee eetlepels)
  • 1 deel azijn
  • 1 deel honing

Meng deze drie ingrediƫnten door elkaar en sprenkel over de meloen met rauwe ham.