Kerstmis 2014

Kerstmis is een feest wat al heel lang gevierd wordt. Van oorsprong is het een Christelijk feest en zouden de kerstdagen gevoerd worden vanwege de geboorte van Jezus Christus. De meningen zijn hierover verdeeld, enerzijds omdat er geen historisch bewijs is dat Jezus ooit echt bestaan heeft, maar anderzijds ook omdat de exacte geboortedag van Jezus niet bekend zou zijn. Ook zijn er aanwijzingen dat het kerstfeest een gevolg is van veel oudere feesten die te maken hadden met verering van de zon.

In onze tijd is kerstmis in elk geval een familiefeest waarbij een kerstboom met lichtjes (vroeger kaarsjes) en pakjes onder de boom en lekker eten een belangrijke rol spelen. Ook wordt er extra aandacht besteed aan het dekken van de tafel en feestelijke kleding. Kerstmis kenmerkt zich door:

  • kerstboom met lichtjes
  • kerststukjes en kerstkransen
  • cadeautjes onder de kerstboom
  • kerstman
  • kerstdiner
  • feestkleding
  • samenkomen met familie
86npSG

Adventtijd

De adventtijd wordt er wekelijks (elke zondag) een kaars aangestoken voor de geboorte van Jezus. Dit begint vier weken voor kerstmis. In deze periode mogen ook de kransen aan linten worden gehangen.

Kerstmis

Op 24 december is het eerste kerstdag. Het wordt gevierd met een opgetuigde kerstboom vol lichtjes, kerstballen en cadeautjes onder de boom. De boom is een spar of blauwspar. Op 24 december wordt kerst gevierd. Kerststukjes, kerstmuziek, maar ook bezoek aan de kerstmis in kerken maken voor veel mensen deel uit van kerstviering.

Leuke kerstkleding

Mooie kerstkleding vind je bij: Zalando Online (aanrader!)

Kerstdiner

Het kerstdiner is uitgebreid, met drie of meer gangen. Vroeger werd er dikwijls kalkoen met vulling, en kastanjepuree met groentes op tafel gezet met kerst, tegenwoordig kiest men ook vaak voor andere gerechten.

Feestkleding

Met kerstmis wordt veelal feestkleding gedragen, denk aan zwart of kleding met gouden en zilveren accenten. Ook rood en groen worden als kerstkleuren beschouwd. In ouderwetse sfeer kunnen er ook kerstliedjes gezongen worden.

Tweede kerstdag

OP tweede kerstdag eet men eigenlijk de restjes op van eerste kerstdag maar tegenwoordig is tweede kerstdag een echte kerstdag die ook vaak met familie of vrienden gevierd wordt.